Buiging m6 bout

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

Buiging m6 bout

Hallo allemaal,

Ik heb berekend hoeveel kracht er voor nodig is om een M6 bout te verbuigen met een afstand tussen de inklemming en de kracht, die loodrecht op de lengteas van de bout staat, van 15mm.

Alleen vraag ik me af of de berekening wel klopt. Want ik vind het resultaat wel erg laag qua krachten.

Mijn berekening ging als volgt:

Ik neem de formule:

sigma = Moment * uiterste vezelafstand (straal) / Traagheidsmoment

Ik gooi hem om tot:

M (Buigingsmoment) = sigma (rekgrens) * I (traagheidsmoment) / r (straal)

Ik neem voor het traagheidsmoment aan dat de M6 bout beschouwd wordt als een as met een diameter van 4,8mm

Dan krijg ik een traagheidsmoment van:

I= 1/4 * PI * r^4

(een 1ste macht straal boven het deelteken en onder het deelteken kunnen worden weggestreept)

Dit geeft me:

M = 1/4 * PI * sigma * r^3

Als rekgrens van de RVS M6bout (A2 --> 1.4301) neem ik:

Sigma = 210 N/mm^2

En als straal neem ik (4,8/2):

r = 2,4mm

Dit geeft dus een moment van:

2280 Nmm (2,3 Nm)

Maar als ik dan een afstand neem van 15mm tussen de kracht en de inklemming van 15mm (L).

(M=F*L, --> F=M/L)

Dan krijg ik toch een kracht van:

F= 2280 Nmm / 15 mm = 152N

Maar dan zou ik die bout gewoon door er aan te hangen al verbuigen. Dat kan toch niet kloppen.

Kan iemand me vertellen wat ik hier fout doe?

Alvast bedankt.

Berichten: 4.502

Re: Buiging m6 bout

Ik kom aan dezelfde uitkomst voor je rvs-bout M6 met jouw gegeven van 220 N/mm2.

Naar mijn gevoel is de 152 N niet veel,kun je met handkracht uitvoeren,maar de theorie geeft deze uitkomst.

Je zou eens een buigproef kunnen proberen,maar dat zal met die maten moeilijk zijn om exact een belasting op 15 mm te zetten van een 100% inklemming.

RVS is voor bouten geen sterk materiaal,want stalen bouten gaan tot klasse 14.9 voor zover mijn gegevens reiken met een max treksterkte van 1565 N/mm2;buigsterkte zal wel in de buurt liggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Buiging m6 bout

hallo H.C.

jouw uitkomst klopt als een bus. Daar zijn bouten ook niet zo goed in, het is trek en afschuiving is waar ze voor gebruikt worden .

Als je je buigproef gaat doen denk dat je een factor 4 hoger uitkomt; het plastisch traagheidsmoment is een factor 2 keer zo hoog en je buigspanning is nog geen 2% rekgrens.

groet plukk

Reageer