[fysica] lengte van de grote wijzer van een klok

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 104

[fysica] lengte van de grote wijzer van een klok

Van een uurwerk heeft het uiteinde van de grote wijzer en snelheid van 2 mm/s. Bereken de lengte van de wijzer.

A. 1,91 cm

B. 1,15 m

C. 1,15 cm

D. 19,1 cm

Ik heb het zo uitgerekend.

De omtrek van een cirkel is 2πr. De wijzer gaat 2mm per seconde vooruit. Dus in 1 minuut is dat 60*2=120 mm.

We willen de lengte van de wijzer weten, dus de straal.

2πr=120

πr=60

r=19,1mm

Er staat cm bij de antwoorden.. dus ik dacht dat het juiste antwoord A 1,91 cm is. Maar bij de antwoorden staat dat het antwoord B moet zijn. Is dit een fout van het boekje? Of heb ik een fout in mijn berekening gemaakt?

Berichten: 8.614

Re: [fysica] lengte van de grote wijzer van een klok

De fout zit in je berekening (of eerder in je redenering). De grote wijzer doet er een uur (60 minuten, 3600 seconden) over om een volledige cirkel te beschrijven. Je hebt correct berekent dat de wijzer in 1 minuut 120 mm aflegt, maar je moet dit nog vermenigvuldigen met 60 om de afgelegde afstand in een uur te verkrijgen.

Als alles goed gaat, kom je vervolgens inderdaad antwoord B uit.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: [fysica] lengte van de grote wijzer van een klok

De grote wijzer maakt in 1 uur 1 rondje, de omtrek van de klok is:

3600 x 2 = 7200 mm

Met deze formule kan je de omtrek van de klok ook berekenen: 2 x :P x r

Omdat je het antwoord al weet: 7200 mm is het heel makkelijk om uit te rekenen hoeveel r is:

2 x :P x r = 7200 mm

r = 7200 : 2 : ;) = 1145,92 = 1,14592 m ≈ 1,15m

Berichten: 104

Re: [fysica] lengte van de grote wijzer van een klok

Oohjah natuurlijk! Ik had daar even geen rekening meer mee gehouden ;)

Bedankt!!! :P

Berichten: 8.614

Re: [fysica] lengte van de grote wijzer van een klok

Graag gedaan. Ben je je toevallig aan het voorbereiden voor een toelatingsexamen?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer