[fysica] auto 130 km/u wordt ingehaald met 160 km/u

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 104

[fysica] auto 130 km/u wordt ingehaald met 160 km/u

Een auto rijdt met een constante snelheid van 130 km/u en wordt achtervolgd door een politiewagen. De politiewagen rijdt met een constante snelheid van 160 km/u. Hoe groot is de onderlinge afstand tussen de twee wagens, één minuut voor de politiewagen de auto heeft ingehaald?

A. 0,5 km

B. 1 km

C. 15 km

D. 30 km

Ik heb helemaal geen idee hoe ik aan deze vraag moet beginnen, zou iemand misschien een tip kunnen geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: [fysica] auto 130 km/u wordt ingehaald met 160 km/u

Bereken eerst hoeveel beide auto's in 1 minuut afleggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [fysica] auto 130 km/u wordt ingehaald met 160 km/u

dromal schreef:Een auto rijdt met een constante snelheid van 130 km/u en wordt achtervolgd door een politiewagen. De politiewagen rijdt met een constante snelheid van 160 km/u. Hoe groot is de onderlinge afstand tussen de twee wagens, één minuut voor de politiewagen de auto heeft ingehaald?

A. 0,5 km

B. 1 km

C. 15 km

D. 30 km

Ik heb helemaal geen idee hoe ik aan deze vraag moet beginnen, zou iemand misschien een tip kunnen geven?
Welke afstand legt de politieauto in 1 minuut af?

EDIT: magnetism was eerder
Bereken eerst hoeveel beide auto's in 1 minuut afleggen en trek dat van elkaar af.
Ja, of je doet alsof de ene auto stil staat (0 km/h) en de politiewagen met 30 km/h rijdt.

Berichten: 8.614

Re: [fysica] auto 130 km/u wordt ingehaald met 160 km/u

Je kunt de afstand die de auto en de politiewagen in één minuut afleggen berekenen aangezien je hun snelheden kent. De auto heeft echter een voorsprong, de gezochte afstand. Noem die x. Op het ogenblik dat de politiewagen de auto inhaald, zijn hun afgelegde afstanden gelijk. Lukt het zo?

EDIT: Ik moet wat sneller typen, het halve forum is me voor.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: [fysica] auto 130 km/u wordt ingehaald met 160 km/u

Ja, of je doet alsof de ene auto stil staat (0 km/h) en de politiewagen met 30 km/h rijdt.


hmmm daar heb je een punt ;)

Berichten: 104

Re: [fysica] auto 130 km/u wordt ingehaald met 160 km/u

De auto.. 130/60 = 2,17 km per minuut

De politieauto.. 160/60 = 2,67 km per minuut..

2,67-2,17 = 0,5 km

Bedankt!!! ;)

Berichten: 8.614

Re: [fysica] auto 130 km/u wordt ingehaald met 160 km/u

Correct!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [fysica] auto 130 km/u wordt ingehaald met 160 km/u

dromal schreef:De auto.. 130/60 = 2,17 km per minuut

De politieauto.. 160/60 = 2,67 km per minuut..

2,67-2,17 = 0,5 km

Bedankt!!! ;)
Jup. En dat kan dus ook met het verschil in km gedeeld door 60. In dit geval 30 [km] / 60 [min/uur] = 0,5 km/minuut

Berichten: 104

Re: [fysica] auto 130 km/u wordt ingehaald met 160 km/u

Jup. En dat kan dus ook met het verschil in km gedeeld door 60. In dit geval 30 [km] / 60 [min/uur] = 0,5 km/minuut


Oke! bedankt!!!

Reageer