Springen naar inhoud

[fysica] steen aan een touw maakt eenparig cirkelvormige beweging

• Log in om te kunnen reageren

dromal

dromal

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2009 - 10:35

Een steen is aan een touw bevestigd. Die steen voert een eenparig cirkelvormige beweging uit met een straal van 1 m. De steen maakt n omwenteling per seconde. De gemiddelde versnelling van de steen tijdens 1/4 omwenteling, is gelijk aan:

A. 0
B. π m/s2
C. 21/2 π m/s2
D. 1281/2 π m/s2

Hier hebt je dus te maken met de formule van de omtrek van een cirkel 2πr.
De straal is 1 m.. dus dan houd je over 2π.

En verder weet ik niet welke formule ik moet toepassen om dit te kunnen uitrekenen???

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 augustus 2009 - 10:54

Mogelijk zie ik wat over het hoofd, maar weet je zeker dat je de antwoordmogelijkheden allemaal correct hebt overgenomen?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

magnetism

magnetism

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2009 - 10:55

Een eenparige beweging is een beweging waarvan de snelheid in grootte en in richting niet verandert.
De steen kan dus niet versnellen als het een eenparige beweging is.

dromal

dromal

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2009 - 10:58

Jah de antwoorden kloppen.. Het moet antwoord D zijn.. ;)

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 augustus 2009 - 10:58

Een eenparige beweging is een beweging waarvan de snelheid in grootte en in richting niet verandert.

Ik twijfel lichtjes, maar ik denk dat je ongelijk hebt. Bij een eenparig cirkelvormige beweging is er wl sprake van een (middelpuntzoekende) versnelling, die nodig is om het voorwerp in zijn baan te houden.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

dromal

dromal

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2009 - 10:59

Jah de antwoorden die er staan kloppen.. Het juiste antwoord is D. Maar ik heb geen idee hoe ze er aan komen :S

magnetism

magnetism

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2009 - 11:11

Ik twijfel lichtjes, maar ik denk dat je ongelijk hebt. Bij een eenparig cirkelvormige beweging is er wl sprake van een (middelpuntzoekende) versnelling, die nodig is om het voorwerp in zijn baan te houden.

De steen draait toch al in een baan, waarom is dan een versnelling nodig?

Edit: Ik dwaal nu een beetje van het onderwerp af, sorry hiervoor. Maar ik zou graag willen weten waarom het niet klopt wat ik zei.

Veranderd door magnetism, 07 augustus 2009 - 11:12

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 augustus 2009 - 11:15

Ik mis alleszins een kwadraat bij de pi.

De steen draait toch al in een baan, waarom is dan een versnelling nodig?

Om die baan te onderhouden. De versnelling van een eenparig cirkelvormige beweging is constant en staat loodrecht op de snelheidsvector, gericht naar het middelpunt van de beschreven cirkel.

magnetism

magnetism

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2009 - 11:26

Om die baan te onderhouden. De versnelling van een eenparig cirkelvormige beweging is constant en staat loodrecht op de snelheidsvector, gericht naar het middelpunt van de beschreven cirkel.

Bedankt ;), weer wat nieuws geleerd.

dromal

dromal

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2009 - 11:27

Ja dan heb ik hier ook nog een vraag over ;)

1249640549NScannen.jpg

Volgens jou theorie zou je dan toch zeggen dat het antwoord A moet zijn? Want dan wijst de pijl naar het middelpunt.. maar het antwoord is B.. dus waarom is het hier B?

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 augustus 2009 - 11:43

Een slingerbeweging is wat anders dan een eenparig cirkelvormige beweging. De uitleg is wat lastig te verwoorden... Ik hoop dat een ander het op zich neemt en in de tussentijd laat ik het onderstaande plaatje spreken. Je ziet dat de versnellingsvector in de evenwichtsstand recht naar boven wijst.

Geplaatste afbeelding

dromal

dromal

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2009 - 11:44

Oke! Het plaatje maakt het helemaal duidelijk;) Bedankt!!!

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 augustus 2009 - 12:47

De snelheid verandert niet in grootte, maar natuurlijk wel in richting! Anders zou de steen in een rechte lijn voortbewegen, maar hij beweegt nu juist in een cirkelbaan.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Jo89

Jo89

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2009 - 09:21

hey,

hebben jullie uiteindelijk gevonden hoe je aan het antwoord komt? Want ik zie het nergens staan.
Ik dacht dus met de formule : a = r . (omega) (versnelling bij een eenparige cirkelvormige beweging), ik heb deze wat omgevormd door a=v/r en v = w . r

nu dacht ik de versnelling tijdens 1/4 omwenteling --> omega =2 pi . f --> omega =2 pi . 1/4
en dit dan in de formule a = r . (omega) stoppen.
maar dan kom ik het dus niet uit...
bedankt alvast

phoenixofflames

phoenixofflames

• >250 berichten
  • 503 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2009 - 09:46

De f staat voor de frequentie i.e. f rondjes per seconde of anders f = 1 / P met P het aantal seconden dat die doet over een rondje.
Nu, volgens mij doet die 1/4 er toch niet toe? De versnelling is constant... De versnelling na 1/4 van een rondje of 10 rondjes is hetzelfde...
dus a =w R = (2pi/P) R met P = 1s en R = 1 m
a = 4 pi = 39 m /s en (128)^(1/2) pi = 36 m / s.......

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures