[fysica] kracht? m= 5kg v=20 m/s

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 104

[fysica] kracht? m= 5kg v=20 m/s

Met welke kracht moet men aan een blok met massa 5 kg trekken om het een constante snelheid van 20 m/s te geven, als de wrijvingscoefficient tussen vlak en blok 0,2 is?

A. 100 N

B. 20 N

C. 9,81 N

D. 196,2 N

De wrijvingskracht is 5*9,8=49 * 0,2 = 9,8 N

Het blok heeft dus een massa van 49 N

De Fw is 9,8 N

En je moet dus een snelheid van 20 m/s hebben.. Maar hoe reken je uit welke kracht je nodig hebt om de snelheid van 20 m/s te bereiken?

Berichten: 166

Re: [fysica] kracht? m= 5kg v=20 m/s

Het blok heeft dus een massa van 49 N
Deze zin is niet helemaal goed. Je moet zeggen "er werkt 49N zwaartekracht op het blok. Deze zwaartekracht heb je alleen nodig om de wrijving uit te rekenen. Dat heb je ook al gedaan.

Verder heb je om de vraag te beantwoorden de volgende formule nodig:

F=m.a

dan wel

F.t=m.v

Voor beide formules moet je echter weten hoe lang je de kracht uitoefent voordat de gewenste snelheid is bereikt. Deze is niet gegeven en dus kan je de vraag met deze gegevens niet uitrekenen.

Je kan je ook voorstellen dat het veel meer kracht kost om het blok in 0.1 seconde zo hard te laten versnellen dan in een minuut.
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Berichten: 34

Re: [fysica] kracht? m= 5kg v=20 m/s

Volgens mij is het antwoord 9.81.

Eenmaal het blok zijn snelheid van 20m/s gehaald heeft, is het enige wat je moet doen om het blok zn snelheid te doen houden, zijn wrijvingskracht te niet te doen. Dus als je met 9.81N trekt aan het blok overwin je z'n wrijvingskrachten waardoor het blok niet zal vertragen noch versnellen.

Dit is wat ik denk toch.

Berichten: 166

Re: [fysica] kracht? m= 5kg v=20 m/s

Brecht.Avereyn schreef:Volgens mij is het antwoord 9.81.

Eenmaal het blok zijn snelheid van 20m/s gehaald heeft, is het enige wat je moet doen om het blok zn snelheid te doen houden, zijn wrijvingskracht te niet te doen. Dus als je met 9.81N trekt aan het blok overwin je z'n wrijvingskrachten waardoor het blok niet zal vertragen noch versnellen.

Dit is wat ik denk toch.
Daar heb ik idd ook over nagedacht. Het zou goed kunnen, echter is de vraag dan wel fout gesteld.
Met welke kracht moet men aan een blok met massa 5 kg trekken om het een constante snelheid van 20 m/s te geven
Geven is hier dan een verkeerd woord. Er moet dan iets staan van 'behouden'
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] kracht? m= 5kg v=20 m/s

Nee, want er staat 'constante snelheid'.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 2.746

Re: [fysica] kracht? m= 5kg v=20 m/s

Brecht.Avereyn schreef:[...]

Dit is wat ik denk toch.
En je denkt juist

Berichten: 104

Re: [fysica] kracht? m= 5kg v=20 m/s

Ik snap het nog niet helemaal...

Waarom moet je de wrijvingskracht te niet doen om een snelheid van 20 m/s te krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] kracht? m= 5kg v=20 m/s

De vraag is een beetje flauw gesteld, want het getal 20 is helemaal niet relevant, het gaat erom dat de snelheid constant is. Ze hadden ook 'een constante snelheid van 80 m/s' kunnen schrijven.

Als de snelheid constant is, is de versnelling nul. Dus de nettokracht op het blok is nul. Dus de wrijvingskracht moet precies gecompenseerd worden.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 104

Re: [fysica] kracht? m= 5kg v=20 m/s

Dus eigenlijk heeft het blok al een snelheid van 20 m/s? en de vraag is dan welke kracht ervoor nodig is om die zo te houden?

Want ik dacht dat je met 0 m/s begint.. en dan naar een snelheid van 20 m/s moet gaan..

Of zit ik er nu helemaal naast?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] kracht? m= 5kg v=20 m/s

Er is niets gezegd over de beginsnelheid. Stel het blok heeft een beginsnelheid ongelijk aan 20 m/s. Dan moet je eerst een bepaalde kracht uitoefenen om het blok zodanig te versnellen dat de snelheid 20 m/s is. Maar om de snelheid vervolgens constant 20 m/s te houden, zul je je je kracht moeten aanpassen, namelijk zodanig dat de nettokracht nul is.

Aangezien er gevraagd wordt naar 'DE kracht' (van een bepaalde grootte, één antwoord) mag je inderdaad aannemen dat het blok al een snelheid van 20 m/s heeft, anders zijn alle antwoorden fout.

Ik ben het met je eens dat de vraag niet volledig goed gesteld is, want als het blok niet al een snelheid van 20 m/s had (daar wordt niets over gezegd) en je oefent kracht C uit, zal het die snelheid behouden en dus nooit op 20 m/s uitkomen. Beter zou zijn:

Net voordat je een kracht F op een blok wilt uitoefenen heeft het een snelheid v. Hoe groot moet F zijn opdat het blok zijn snelheid v behoudt, als de wrijvingscoefficient tussen vlak en blok 0,2 is? Dan maakt het niet uit of v nu 20, 80 of wat dan ook is.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 104

Re: [fysica] kracht? m= 5kg v=20 m/s

Oké, ik snap het! :P

Bedankt voor de uitleg!!! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] kracht? m= 5kg v=20 m/s

Graag gedaan!
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer