Psychopaths have faulty brain connections, scientists find

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.504

Psychopaths have faulty brain connections, scientists find

http://www.reuters.com/article/scienceNews...E5764NI20090807


LONDON (Reuters) - Psychopaths who kill and rape have faulty connections between the part of the brain dealing with emotions and that which handles impulses and decision-making, scientists have found.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Psychopaths have faulty brain connections, scientists find

Leuk om lezen, maar toch bekruipt me meestal een nogal onaangenaam gevoel bij dit soort studies. Ik heb er niets op tegen dat men de biologische kant van antisociaal gedrag wil onderzoeken. Maar wat wil men ermee aanvangen?
  • Gaat het om een correlatie, een samengaan van 2 factoren? Of gaat men er weeral van uit dat de gevonden afwijkingen automatisch de oorzaak zijn van het antisociale (psychopathische) gedrag?
  • Het aantal proefpersonen was klein: zijn de gevonden afwijkingen wel representatief?

    Hoeveel vals positieven of vals negatieven zijn er? Mensen die wel afwijkingen vertonen, maar niet psychopathisch zijn of mensen die geen afwijkingen vertonen, maar wél psychopathisch zijn?
  • Wil men op een bepaald moment een hersenscan afnemen bij verdachten om daaruit af te leiden of ze wel of niet psychopathische neigingen vertonen? Hopelijk is de methode dan 100% betrouwbaar, want het zal je maar overkomen dat je zo'n afwijkingen vertoont en helemaal geen psychopaat bent...
  • Op zich vind ik het weinig spectaculair nieuws... Het lijkt me evident dat voor elk soort gedrag er een neurologische 'afbeelding' bestaat (om het heel eenvoudig uit te drukken)... Want dat is wat men hier vooral heeft aangetoond: er is een neurologisch substraat voor ons handelen. Al is het nu wel duidelijker wàt dat substraat in dit geval zou kunnen zijn.
  • Zo'n bevindingen kunnen natuurlijk de discussie over de 'vrijheid van gedrag' aanwakkeren. Daar is zeker niets mis mee. Maar willen we dan echt ertoe komen dat we psychopaten gaan zien als 'niet vrij in hun gedrag', dat ze eigenlijk ziek zijn en biologisch gedetermineerd zijn om zich zo op te stellen?
  • en zo kan ik nog een aantal bedenkingen formuleren.
Toegegeven, mocht men werkelijk tot een heel betrouwbaar resultaat komen en bv. zien dat op jonge leeftijd al objectieve tekens vast te stellen zijn, dan zou je misschien preventief kunnen gaan werken.

Er is ook niets mis met het weten op zich. Misschien leidt het inderdaad tot een zinvolle therapie of wat dan ook.


Toch blijf ik de indruk behouden dat neurologisch onderzoek (of beter: hersenonderzoek) eigenlijk nog maar in haar kinderschoenen staat, terwijl ze er alles aan doet om net niet die indruk achter te laten. Maar misschien ben ik te weinig op de hoogte ervan om daar een goede visie over te hebben... ;)

Trouwens, kinderschoenen betekent natuurlijk ook dat er nog heel wat potentiële mogelijkheden zijn...


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Psychopaths have faulty brain connections, scientists find

Op zich is het inderdaad niet zo'n spectaculair nieuws: dat psychopaten emoties niet schijnen te begrijpen of op zijn minst moeite hebben met empathie, en vrij impulsief kunnen zijn is al langer bekend. Het zou haast vreemd zijn mochten daar geen neurofysiologische correlaten voor gevonden worden. Screening is blijkbaar niet het doel/de bedoeling:
The scientists cautioned against suggestions the study could lead to screening of potential psychopathic criminals before they are able to commit crimes, saying their findings had not established how, when or why the brain links were damaged.


"The most exciting question now...is when do the potholes come -- are people born with them, do they develop early in life, or are they a consequence of something else?"
Die vraag is inderdaad wel interessant.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Psychopaths have faulty brain connections, scientists find

Ach, er is idd. niets mis met kennis, met wetenschap, integendeel. Het is datgene wat de mens ermee doet, dat eventueel nadelig kan zijn. Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor zo'n neurologisch onderzoek.


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Psychopaths have faulty brain connections, scientists find

Eensch. Het grootste probleem zal hier wel weer de pop-psychologie worden. De onderzoekers weten goed genoeg wat je kan en niet kan met de verschillende methoden voor neuro-imaging en hebben een vrij goed beeld van wat een psychopaat is.


Bij de leek bestaat het risico dat hij denkt dat je een fotootje kunt nemen van de binnenkant van iemands kop en daaruit kunt afleiden of de persoon in kwestie niet stiekem een Hannibal Lecter of een Patrick Bateman is.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Psychopaths have faulty brain connections, scientists find

In de toekomst is een behandeling misschien mogelijk, en dit soort onderzoek vormt daarvoor de basis.

Connecties tussen hersendelen verbreken kan nog niet precies genoeg en kan iemand ook niet DWINGEN om een aardig persoon te zijn. Maar het kan hoogwaarschijnlijk wel voorkomen dat iemand snel gewelddadig wordt, mocht een patient/misdadiger een dergelijke therapie vrijwillig ondergaan, dan is dit een handige uitkomst.


Verkrachters en psychos zouden eigenlijk niet vrijgelaten mogen worden zonder dat er een garantie bestaat dat ze weer in controle zijn van zichzelf. Er van uit gaan dat mensen die zich laten als automaten leiden door hun duidelijk gestoorde gedachtenkronkels zich kunnen beheersen als ze maar lang genoeg over hun problemen praten lijkt me zowiezo enigzins achterhaalde psychologie, te oordelen aan de grote aantallen die na vrijlating weer de fout ingaan.

Reageer