Kraan met takel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Kraan met takel

Is mijn beredenering juist aangaande de bevestiging van de grondplaat?

Zie schets in bijlage.

Moment, uitgeoefend op de constructie: M = 250*9.81*3.5 = 8583.75 Nm

Dit resulteert in een moment dat de grondplaat dient op te vangen.

Dit moment is de kracht, uitgeoefend door de twee tegenoverliggende bouten, maal de afstand tussen de bouten.

De kracht per bout is dan: F = 1/2 * 8583.75 / 0.3 = 14306.25 N

Indien ik gebruik maak van een M16-bout sterkteklasse 8.8 is de spanningsoppervlakte = 157 mm²,

dus de spanning in de bout sigma = F/A = 91 N/mm²

Rm is 800 N/mm², Re is 640 N/mm²,

Dient de optredende spanning niet op maximaal 1/3 van Re te liggen? ik herinner mij heel vaag hier iets over...

sigma is dan nog steeds kleiner dan 1/3 * 640 = 213.33 N/mm², en ik heb nog een veiligheidsfactor 2 ruim over.

Klopt dit, of ga ik hier ergens helemaal de mist in?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Kraan met takel

Ik heb ooit op een amerikaans forum over lassen een soortgelijke vraag gesteld, waarop er ook geen reacties kwamen. Later bleek dat niemand wou reageren uit angst voor een rechtszaak, mocht blijken dat de raad die ze gaven niet correct was, en zou kunnen leiden tot een ongeval met (eventueel) lichamelijke letsels.

Indien dit hier het geval zou zijn, bekijk dit dan als een theoretische huiswerkvraag. We zijn hier niet in amerika.

Ik had gewoon graag geweten of mijn redenering klopt, en het optredende moment enkel voor de krachten zorgt die ik aangehaald heb.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kraan met takel

Waarom had je het dan niet ander verwoord, een constructie om je fiets op te hangen ofzo.

Verder kan ik hier niet te diep op in gaan theoretisch, maar ik geloof dat er genoeg forumgebruikers zijn die dit kunnen.

Even wachten dan maar?

Waarom zou je een galg 3.5 meter breed maken? En waarom zit de hoogte van je galg niet in je formule.

Berichten: 3

Re: Kraan met takel

king nero schreef:Ik heb ooit op een amerikaans forum over lassen een soortgelijke vraag gesteld, waarop er ook geen reacties kwamen. Later bleek dat niemand wou reageren uit angst voor een rechtszaak, mocht blijken dat de raad die ze gaven niet correct was, en zou kunnen leiden tot een ongeval met (eventueel) lichamelijke letsels.

Indien dit hier het geval zou zijn, bekijk dit dan als een theoretische huiswerkvraag. We zijn hier niet in amerika.

Ik had gewoon graag geweten of mijn redenering klopt, en het optredende moment enkel voor de krachten zorgt die ik aangehaald heb.
Ja, en ook op mijn vraag ivm G dak. Verantwoordelijkheid volledig voor mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Kraan met takel

DePurpereWolf schreef:Waarom had je het dan niet ander verwoord, een constructie om je fiets op te hangen ofzo.

Verder kan ik hier niet te diep op in gaan theoretisch, maar ik geloof dat er genoeg forumgebruikers zijn die dit kunnen.

Even wachten dan maar?

Waarom zou je een galg 3.5 meter breed maken? En waarom zit de hoogte van je galg niet in je formule.
Ik heb nergens gezegd waarvoor die takel gaat dienen toch? Ik heb enkel afmetingen en dergelijke gegeven, om zo objectief mogelijke antwoorden te krijgen.

Dit gaat dienen om zakken kolen (50 kg) van een aanhangwagen te lossen op privé-terrein.

De galg met takel is gekeurd geweest voor 250 kg, daarmee dat ik dit als uitgangspositie heb genomen.

En 3.5 m breed, aangezien ik die galg (okkazie) zo aangekocht heb.

Hoogte dien ik na te meten, ik dacht dat dit geen rol speelde, zie mijn redenering in de eerste post.

Hoogte = 3.5 m.

Maar getallen spelen geen rol, ik had enkel graag de juiste zienswijze verkregen, de getallen invullen in formules hoeft niemand voor mij te doen.

Ik hoop nog steeds op interessante/leerrijke reacties...

Berichten: 388

Re: Kraan met takel

Je moet je niet zo zeer zorgen maken over je boutjes, zou me eens eerder vragen gaan stellen bij de heavy duty grondplaat! Daar ga je niet toekomen met een 1mm staalplaatje. Ik zou op zn minst enkele steunruggen voorzien, dit plooit dicht als een pannekoek.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Kraan met takel

Je moet je niet zo zeer zorgen maken over je boutjes, zou me eens eerder vragen gaan stellen bij de heavy duty grondplaat! Daar ga je niet toekomen met een 1mm staalplaatje. Ik zou op zn minst enkele steunruggen voorzien, dit plooit dicht als een pannekoek.
?

De grondplaat is 15 mm dik, met steunruggen. Zoals reeds gezegd, dit is een aangekochte kraan, en deze is steeds (goed-)gekeurd op zijn vorige locatie, er is niets mis mee. Vanwaar komt die 1 mm en die stelling?

Berichten: 388

Re: Kraan met takel

Ik zag geen info over de grondplaat gegeven evenals de steunruggen die niet op de tekening staan. Daarmee dacht ik dat ook dat tot jouw ontwerp behoorde. Maar goed, als dat in orde is, dan negeer mijn reactie maar. Ik wou je enkel maar behoeden voor een major design issue.

Met dat dichtplooien doelde ik overigens op de grondplaat (zonder steunruggen), maar dat blijkt dus allemaal in orde te zijn!

Reageer