Springen naar inhoud

Wiskunde: je snapt het wel maar toch verpest je je proefwerken


  • Log in om te kunnen reageren

#1


  • Gast

Geplaatst op 02 februari 2004 - 09:42

thuis heb ik altijd discussies met mijn vader over dat als je je wiskunde niet snapt je het moet vragen.....maar wat als je nou geen vragen hebt hoe kan het dan dat je toch steeds onvoldoendes haalt... :shock: ;) :?: snap dat niet hoor, wiskunde is aan de ene kant niet moeilijk en aan de andere kant wel.....?? zijn er meer mensen die hier last van hebben???


afz. Leonie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Wouter_Masselink

    Wouter_Masselink


  • >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 februari 2004 - 11:00

ik ken het probleem. Je kent de theorie, maar in de praktijk weet je niet wanneer je wat toe moet passen. dat is je grote probleem (denk ik). de oplossing hiervoor is het oefenen van oude proefwerken en nog meer oefenen en nog meer oefenen en nog meer oefenen en nog meer oefenen en nog meer oefenen.




helaas is het zo, maar het is waar.
"Meep meep meep." Beaker

#3

Morgje

    Morgje


  • >25 berichten
  • 73 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2004 - 12:01

K snap je probleem wel. Je hebt natuurlijk van die krakken die voor alles wel een oplossing vinden, maar k hoor daar dus ook ni bij :wink:

Allé, bij mij was het zo dat ik soms erg "simpele" oefeningen totaal ni kon terwijl ik dan zo een kei-moeilijke oefening met het grootste gemak vond. T is volgens mij meer een kwestie van "je ziet het of je ziet het niet" en hoewel wiskunde een redelijk objectieve basiswetenschap is, toont het ook de relativiteit van begrippen als makkelijk of moeilijk aan...
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

#4


  • Gast

Geplaatst op 02 februari 2004 - 18:41

thuis heb ik altijd discussies met mijn vader over dat als je je wiskunde niet snapt je het moet vragen.....maar wat als je nou geen vragen hebt hoe kan het dan dat je toch steeds onvoldoendes haalt... :shock:  ;)  :?:  snap dat niet hoor, wiskunde is aan de ene kant niet moeilijk en aan de andere kant wel.....?? zijn er meer mensen die hier last van hebben???


afz. Leonie


misschien 'leer je wiskunde uit je hoofd'..wat eigenlijk niet de bedoeling is,

#5


  • Gast

Geplaatst op 08 februari 2004 - 19:37

ik heb juist dat ik maar wat raak klooi en tog alles goed heb en 9ens enz haal maar ik zou gewoon het hele hoofdstuk met je ouders doornemen.

#6

markzweers

    markzweers


  • 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2004 - 15:41

Uit ervaring: als je niet weet wat je moet vragen snap je het juist helemaal niet. Probeer hetgene wat je geleerd hebt toe te passen op door jouw verzonnen situaties, dan sla je 2 vliegen in een klap:

1.
Je weet op welke situaties je jouw model toe moet passen

2.
Je leert om het op te lossen ipv een oplossing over te schrijven

Dit kost veel tijd, maar dat is niet anders.. tip: gooi je grafische rekenmachine in de prullenbak.

#7

methaangas

    methaangas


  • >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2004 - 18:08

Faalangst? Door de druk van uw ouders of lerkracht?

#8

Pietje

    Pietje


  • >25 berichten
  • 73 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2004 - 18:30

Er is juist een heel groot verschil tussen het "volgen" van een oplossing en een oplossing zelf produceren. En als dat niet lukt zit er zoals Wouter al zei, maar één ding op en dat is oefenen.

#9

kombelpeter

    kombelpeter


  • >250 berichten
  • 754 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 september 2005 - 16:22

Je moet wiskunde begrijpen, niet leren meestal. Alleen de formules, je kon in de tweede ook niet weten dat de algemene formule van liineaire verbanden y=ax+b is:)
Pim Fortuyn: Nederland is dood
Nederland: Pim Fortuyn is dood
I ♥ Apache!

#10

Brinx

    Brinx


  • >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 20 september 2005 - 16:41

...over oude koeien gesproken! Ik ben benieuwd hoe het nu is met de wiskunde skills van de OP. Indien hij dit leest: laat ons eens weten hoe het gaat!

#11

mo²

    mo²


  • >250 berichten
  • 436 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2005 - 17:36

...over oude koeien gesproken! Ik ben benieuwd hoe het nu is met de wiskunde skills van de OP. Indien hij dit leest: laat ons eens weten hoe het gaat!

OP ??

#12

Brinx

    Brinx


  • >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 20 september 2005 - 20:17

Original Poster. Zelfde als de TS: de Thread Starter.

#13

Antoon

    Antoon


  • >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2005 - 21:39

Ik zit bij wiskunde naast iemand met precies het zelfde probleem.
Hij leert de pan uit, en gaat me dan vervolgens overhoren met zijn feiten kennis. en formule's die hij kent.

Vervolgens maken we het proefwerk, en scoort hij laag. naast dat ik dit jammer vindt heb ik me ook afgevraagd hoe het komt dat hij laag scoort

mijn oplossing:
Hij kan zijn wiskunde dus blijkbaar niet goed toepassen als het om vraagstukken gaat. Want het gaat altijd dieper dan de formule invullen.
Dan kan het liggen aan gebrek aan inzicht, en dat hij de vraag niet ziet.
Dit kan opgelost worden door meer te oefenen zodat hij een bepaalde methodiek aanbrengt in zijn sommen maken, het vervelende is dan, dat iederhoofdstuk weer een andere methode vereist, en dat dit dus erg veel moeitekost, want het komt neer op heel veel opgaven maken. want vaak zijn de proefwerk opgaven wat lastiger, maar niet van een compleet andere opbouw dan de oefen opgaven.

Maak je altijd je huiswerk?

#14

The Black Mathematician

    The Black Mathematician


  • >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2005 - 02:22

Wiskunde leren is net zoiets als zwemmen leren. Je leert zwemmen niet door vanaf de kant toe te kijken hoe anderen het doen, zo leer je wiskunde niet door alleen maar te de stof te bekijken.
Als je ervaring opdoet met het maken van sommetjes, zul je op je tentamen makkelijker zien wat je moet doen als je een vergelijkbare opgave krijgt. Door het te doen, onthoud je ook beter de methode die je moet gebruiken. Om een stom voorbeeld te noemen: als je een aantal keer een opgave moet maken waarbij je de abc-formule moet gebruiken, zul je ten eerste als je weer zo'n opgave krijgt sneller zien dat je die formule moet toepassen, en ten tweede zul je ook makkelijker die formule onthouden, zodat je (weet dat je) hem weer kan gebruiken als je hem nodig hebt in moeilijkere opgaven.
Het is net zoiets als eindeloos gitaarloopjes oefenen. Hoe vaker je het doet, des te sneller en beter kan je het.

#15

Kris Hauchecorne

    Kris Hauchecorne


  • >250 berichten
  • 294 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2005 - 10:36

Wiskunde is een combinatie van van buiten leren, kunnen toepassen en begrijpen. Als je het begrijpt kan je het wel veel gemakkelijker van buiten leren en toepassen. Als je blijft steken in "alleen maar begrijpen" bak je er niks van. Sommige dingen moet je gewoon van buiten kennen.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures