aantrekkingskracht

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

aantrekkingskracht

misschien een domme vraag maar gaat de aantrekkingskracht van de aarde door alle stoffen heen of heeft die stof zijn eigen aantrekkingskracht

bv.

ketchup is bijna op en je zet de ples op zijn kop gaat de ketchup dan naar beneden door de aantrekkingskracht van de aarde, het gewicht van de ketchup,de aantrekkingskracht van het deksel(indien dit bestaat) of een combinatie van een van deze???

groeten simon

Berichten: 270

Re: aantrekkingskracht

Elke deeltje wordt bewogen naar het residu van alle krachten die erop werken. Niet alleen het gravitatieveld van de aarde werkt op de ketchup. Wrijving, temperatuurverschillen, adhese,cohese, enzovoort werken er ook op. De mass van de ketchup zal in zijn geheel door de aarde met 9,81 cm/s versneld willen raken. De andere krachten zorgen ervoor dat dit stukken langzamer gebeurt.

(dacht ik zo)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: aantrekkingskracht

Op het verhaal van michieltje wil ik aan vullen dat het nog onbekend is waarom massa zich tot een andere massa aangetrokken voelt, en hoe daareme zwaartekracht ontstaat.

Berichten: 270

Re: aantrekkingskracht

Op het verhaal van michieltje wil ik aan vullen dat het nog onbekend is waarom massa zich tot een andere massa aangetrokken voelt, en hoe daareme zwaartekracht ontstaat.
Waaraan ik zelf wil toevoegen: ( michieltje = micheltje :shock: )

- Omdat elke fundamentele natuurkracht zijn eigen krachtdragend deeltje heeft vernemen ze dat bij zwaartekracht het graviton deze kracht tussen massa deeltjes overbrengt.

- Zwaartekracht is altijd positief is qua som. ( in tegenstelling tot de overige 3 natuurkrachten die positief of negatief kunnen zijn. )

- Je kunt wel voorspellen welk effect zwaartekracht op een bepaald object heeft door de simpelste vorm van vergelijkingen te gebruiken: die van Newton ( google er maar op ) of wanneer je daar tijd en interesse voor hebt zou je eens moeten zoeken op dit forum of met behulp van google op Einsteins relativiteitstheorie ( erg lastig! )

- Voor ketchup gelden nog veel meer eigenschappen dan degene die ik noemde. Mocht je hier dieper op in willen gaan zou je eens moeten zoeken op onderwerpen als 'fluid dynamics' enzovoort. ( Engelse Wiki heeft hier genoeg over met de wiskunde erbij ).

Re: aantrekkingskracht

Op het verhaal van michieltje wil ik aan vullen dat het nog onbekend is waarom massa zich tot een andere massa aangetrokken voelt, en hoe daareme zwaartekracht ontstaat.


Hoezo weten ze dat niet? Volgens mij weet men dat prima, en zijn er ook mooie ideeen over hoe zwaartekracht ontstaat. Lees maar es een willekeurig boek over ART.

Berichten: 270

Re: aantrekkingskracht

Antoon schreef:Op het verhaal van michieltje wil ik aan vullen dat het nog onbekend is waarom massa zich tot een andere massa aangetrokken voelt, en hoe daareme zwaartekracht ontstaat.


Hoezo weten ze dat niet? Volgens mij weet men dat prima, en zijn er ook mooie ideeen over hoe zwaartekracht ontstaat. Lees maar es een willekeurig boek over ART.


Dat is precies wat je zegt 'ze hebben mooie ideeen over hoe zwaartekracht ontstaat'. Ze kunnen beschrijven hoe zwaartekracht zijn werkt doet op kosmische schaal. Ze kunnen alleen geen complete, bewezen, theorie vormen voor de quantummechanische manier van beschrijven van zwaartekracht. Zoals ik eerder al aangaf in mijn vorige post, ze verwachten dat het graviton het krachtoverbrengend deeltje is voor zwaartekracht.

Reageer