Metabole gevolgen van overgeven

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 37

Metabole gevolgen van overgeven

Hallo! :-)

Zou iemand mij de metabole gevolgen van braken wat beter/uitgebreider kunnen uitleggen?

Ik heb begrepen dat er een hypochloremische metabole alkalose zal optreden.

Is dit omdat je "het zuur" (HCl) uit de maag en darmen, terug overgeeft?

Of is dat te eenvoudig voorgesteld?

Maar uit het HC had ik ook begrepen dat het iets met de nieren te maken had... ;)

Bovendien treedt er ook hypokalemie op.

alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Metabole gevolgen van overgeven

Juist, er treedt een verlies op van H+ wat de alkalose veroorzaakt. Ze zijn hypochloremisch omdat er naast H+ ook verlies van Cl- is. Een metabole alkalose kan ook veroorzaakt worden door renaal verlies van H+.

Verlies van kalium is een gevolg van het braken. Maagsap bevat zo'n 10 mmol K+ per liter. Er is een verband met de nieren, zie daarvoor:

http://handboek.dynapaper.nl/19/1/3/2/dive...3-8-mmol-l.html
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Metabole gevolgen van overgeven

Verlies van kalium is een gevolg van het braken.


Een andere component die zeker bijdraagt aan een hypokaliemie is de extracellulaire > intracellulaire shift van kalium in een alkalotische toestand. Kalium wordt door cellen met H+ ionen uitgewisseld. Om de zuurgraad op peil te houden worden intracellulaire H+ ionen uitgewisseld tegen extracellulaire K+ ionen zodat de extracellulaire H+ concentratie stijgt. Het gevolg hiervan is logischerwijs ook dat de extracellulaire K+ concentratie daalt.

De relevantie hiervan wordt vooral duidelijk bij mensen met een diabetische keto-acidose; deze mensen zijn acidotisch waardoor er juist een intracellulaire > extracellulaire shift plaatsvindt van kalium. De eerste logische stap om insuline toe te dienen is in dit geval een kunstfout, omdat je eerst het serum-kalium wilt weten. De shift kan namelijk een hypokalieme maskeren, terwijl insuline zorgt voor een extra-cellulaire > intracellulaire shift van kalium. Insuline toedienen kan dan leiden tot een fatale hypokalieme.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer