Rodebietensap vergroot uithouding

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Rodebietensap vergroot uithouding

Afbeelding



Het sap van rode bieten drinken heeft een groter effect op je uithoudingsvermogen dan trainen.


Dat stelden Britse onderzoekers vast. Bij een eerste test lieten ze een - weliswaar kleine - groep 19- tot 38-jarige mannen zes opeenvolgende dagen 500 milliliter rode bietensap drinken, waarna ze de zevende dag een reeks fysieke proeven op een hometrainer moesten afleggen. Bij een tweede test werd alles nog eens overgedaan, maar kregen de mannen een placebodrankje op basis van zwarte bessen.

Lees meer ... EOS

Lees meer ... BBC

Lees meer ... University of Exeter
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Rodebietensap vergroot uithouding

They focused on eight men aged 19-38, who were given 500ml per day of organic beetroot juice for six consecutive days before completing a series of tests, involving cycling on an exercise bike.


Het is een interessante bevinding, maar de populatie is te klein om conclusies uit te trekken.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Rodebietensap vergroot uithouding

Het is een interessante bevinding, maar de populatie is te klein om conclusies uit te trekken.
De steekproef ;) Maar je hebt wel gelijk: 8 man is wat weinig.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Rodebietensap vergroot uithouding

De steekproef ;) Maar je hebt wel gelijk: 8 man is wat weinig.


Ja, de steekproef inderdaad. Maar dat onderzoek is uitgevoerd door een universiteit, ze zouden toch moeten weten dat ze een grotere n nodig hebben?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Rodebietensap vergroot uithouding

Tja... Je kan je afvragen hoe belangrijk zo'n onderzoek is: hoeveel mensen gaan nu plots rodebietensap beginnen drinken omdat het gezond is? Tomatensap is ook gezond, maar echt verkopen doet dat denk ik toch niet.

Lijkt me dus logisch dat ze eerste iets doen met een kleine groep mensen, om dan als daar iets uitkomt te repliceren met een grotere steekproef ofzo. (Ik zeg maar wat.)

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Rodebietensap vergroot uithouding

Ieder onderzoek begint met een pilot met weinig mensen.

Zou een beetje zonde zijn om een onderzoek van 10.000 te starten terwijl je nog geen enkele indicatie hebt dat het überhaupt iets doet.
Dat ook de bloeddruk van de proefpersonen significant lager was na het drinken van het rode bietensap, was een effect dat eerder al was aangetoond.
Ook wel een mooi pluspunt.

Baat het niet dat schaadt het niet toch?

Jammer dat ik niet van zo bietjes hou...
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Rodebietensap vergroot uithouding

Bietensap blijkt te koop in twee soorten: 1: gefermenteerd, en 2: met een beetje citroensap er door heen.

Ik heb ze inmiddels allebei gekocht. De gefermenteerde smaakt wat mij betreft net iets minder vies dan die met citroensap.

In het onderzoek schrijven ze dat ze vermoeden dat het nitraat in de bietensap verantwoordelijk is voor de verhoging van het uithoudingsvermogen.

Volgens een recept voor bietensap wordt citroensap aan bietensap toegevoegd om het nitraat op te heffen. Als inderdaad het nitraat in bieten verantwoordelijk is voor de vergroting van het uithoudingsvermogen, dan is de bietensap waar een beetje citroensap aan is toegevoegd, minder geschikt. Ik weet niet wat het effect van het fermenteren van bietensap is, maar het zou me niets verbazen als daardoor ook het nitraat uit het sap verdwijnt.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Rodebietensap vergroot uithouding

Maar waarom denken ze dat nitraat verantwoordelijk is? Ik snap niet dat dit niet wordt vermeld of dat ze niet eerst equivalente dosis nitraat uittesten op proefpersonen voordat ze zoiets naar voren schuiven.

Berichten: 1

Re: Rodebietensap vergroot uithouding

Ik kom het online best vaak tegen. Dat vitamine C

http://www.geocities.com/lucasvo/elkedaggroenegroente.html

quote: Bij volwassenen is het grootste gevaar als nitriet zich in de maag verbindt met amines tot nitrosamines, die mogelijks kankerverwekkend zijn. Dit gebeurt vooral bij de combinatie van nitraatrijke groente met vis, minder met vlees en ei. Dit omzettingsproces wordt geremd door vitamine C en betacaroteen.

http://www.mijnreceptenboek.nl/specials/ni...voeding-62.html

Re: Rodebietensap vergroot uithouding

Ik vraag me af waarom ze bietensap hebben genomen en geen

tomatensap, kersensap, sinaasappelsap, appelsap, sap van de mierikswortel, geitenmelk, gecaramelliseerde appeltjes, sap van de bloemkool enz. enz.

Zo te zien kunnen ze nog jaren vooruit met hun onderzoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Rodebietensap vergroot uithouding

De gefermenteerde smaakt wat mij betreft net iets minder vies dan die met citroensap.
Dat maakt het weinig aantrekkelijk om het ook uit te proberen. ;)

Ik houd het wel gewoon bij sporten, lijkt me een stuk aangenamer. ;)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Rodebietensap vergroot uithouding

Misschien een idee om dan kunstmest te proberen?

Oftewel Kaliumnitraat.

Kalium is nog eens goed voor de bloeddruk ook.

Vast minder vies dan bietensap ;)

Voor wie het niet door heeft, dit is niet serieus bedoeld dus niet proberen!
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 1.425

Re: Rodebietensap vergroot uithouding

Zo'n gek idee is dat nog niet. Zo te zien gebruikten ze in deze studie natriumnitraat
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Rodebietensap vergroot uithouding

Misschien moeten we dan toch meer van die winterse sla eten...

Reageer