[chemie] massa HCl aanwezig in zoutzuuroplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

[chemie] massa HCl aanwezig in zoutzuuroplossing

Hallo iedereen,

Ik heb weer een vraag i.v.m. concentratieberekeningen. Alvast hartelijk bedankt voor de hulp!

" Bereken de massa HCl aanwezig in 94 ml zoutzuuroplossing, die 37.23 massa% HCl bevat en waarvan de dichtheid 1.19 g/ml bedraagt. "

Ik heb dit al:

Geg: HCl = 36.5 g/mol

V = 94 ml = 0.094 l

massa% = 37.23 is dus gelijk aan 37.23 g op 100 g oplossing

p = 1.19 g/ml

Gevr: m?

Opl: m = n*M

-> n = c * V

maar dan zit ik , zoals je ziet, vast. Want ik kan de c niet berekenen. En met de andere forumule ( n = m/M ) lukt het ook niet, want het is juist de m die ik moet berekenen... Kan iemand uitleggen wat ik fout doe, en hoe ik het dan juist moet doen?

Nogmaals heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [chemie] massa HCl aanwezig in zoutzuuroplossing

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?

Toevoeging (JohnB):
Quote[td] [color="#808080"][b][u]DEKKENDE TITEL[/u][/b] [i] Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [u][natuurkunde]mechanica[/u], en die vindt dus niemand meer terug. [u][natuurkunde]bungee-jump [/u]is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder[/i][/color] [/td]
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [chemie] massa HCl aanwezig in zoutzuuroplossing

Je bent precies wel hardleers.

Niet pronken met formuletjes, zo werkt de zaak niet.

Laten we eens kijken wat al hebben

==> 94 ml van een 37.23 massaprocent oplossing.

massaprocent is de massa van het product gedeeld door de massa van de oplossing . 100

je hebt 94 ml product met een dichtheid van 1.19 g/ml.

bereken nu hoeveel gram HCl je hebt (1) (maw hoeveen die 94 ml weegt)

neem hiervan dan 37.23 % en je hebt je massa HCl

En dat zou het moeten zijn als ik niets over het hoofd zie
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [chemie] massa HCl aanwezig in zoutzuuroplossing

De dichtheid van de HCl-oplossing bedraagt 1,19 gram per ml, dus dat betekent dat 1 ml oplossing een massa van 1,19 gram heeft. Combineer dit eens met de gegevens die je al hebt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: [chemie] massa HCl aanwezig in zoutzuuroplossing

@ TD : Sorry, ik zal er de volgende keer aan denken. Dankjewel dat je me er op attent gemaakt hebt.

@ Nikske: mijn inzicht is niet zo goed in deze zaken, dus ga ik sterk vanuit mijn formules. Ik leer ze goed, omdat ik denk dat die me kunnen helpen...maar blijkbaar werkt dat toch niet zo goed. Ik probeer nu wat meer inzicht te krijgen door oefeningen te maken, maar die lukken momenteel niet zo goed.

Ik heb alles gedaan wat je zei, en mn antwoord is 0.0416 kg.

Ik begrijp wel niet waarom je 37.23% moet nemen op het einde?

@ Mathreak: dankjewel voor de hulp :-)

Berichten: 817

Re: [chemie] massa HCl aanwezig in zoutzuuroplossing

alles eens duidelijk op een rijtje zetten.

Je weet dat je HCl een massaprocent heeft van 37.23% heeft



(dit wil zeggen dat er in 100g HCl-oplossing, 37.23g Zuivere HCl zit)
-> Gegeven 1

Je weet dat je 94ml hebt -> Gegeven 2

Je weet dat 1ml zoutzuur 1.19g weegt (defenitie van die massadichtheid die gegeven is) -> Gegeven 3

Hier komt het probleem natuurlijk. Je massaprocent zegt g hoeveel zuivere stof per 100g aan oplossing. Maar je weet niet hoeveel g aan oplossing je hebt.

Kan je met bovenstaande 3 gegevens tewetenkomen hoeveel die 94ml oplossing wegen?
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [chemie] massa HCl aanwezig in zoutzuuroplossing

Je hebt berekend hoeveel gram je 94 ml weegt. Je hebt dus de massa van je product.

Je weet nu dat 34,... % van je oplossing HCl is.

Daarom die %.

Als in een 15massa% heb van oplossing A en de dichtheid ervan is 1g/ml en ik heb 100 ml ==> Dan heb ik 100 g oplossing waarvan 15% A.

Dus 100g . 15% = 15g A.
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Reageer