Elektrisch schema voor museumdisplay

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Elektrisch schema voor museumdisplay

Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een kleine tentoonstelling, waarin ook een zgn. hands-on presentatie zit.

De bedoeling is dat er een kast komt met 24 diabakjes.

Door het infrukken van een knop (1 t/m 24) moet een van de diabakjes oplichten. Zo lang deze knop blijft ingedrukt, mogen de andere 23 niet kunnen worden ingeschakeld.

Vervolgens is het de bedoeling dat een vraag (die men te zien krijgt als het diabakje oplicht) wordt beantwoord door het indrukken van een "goed" of "fout" knop.

Als het goede antwoord is gegeven moet een groene lamp gaan branden. Bij een verkeerd antwoord moet een rode lamp oplichten.

Pas als alle knoppen weer zijn losgelaten kan dan verder worden gegaan met een volgende vraag.

Een soort electro-spel dus.

Nu ben ik al een tijdje aan het piekeren hoe ik dit moet gaan uitvoeren, maar ik kom er niet uit (mijn elektrotechnische kennis is ook niet erg groot, veel verder dan wat schakeaars en relais kom ik niet)

Kan iemand me helpen met een schema dat ik zelf kan nabouwen?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Elektrisch schema voor museumdisplay

Wat jij wilt bereiken, zal een enorme hoeveelheid relais opleveren. Je kunt het met logische IC's oplossen, of eenvoudiger maar duurder, met een PLC.

Reageer