Intrigerend

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 12

Intrigerend

Ik ga regelmatig naar het fitnesscentrum in mijn dorp. Maar onder het fietsen daar rees bij mij de vraag of wat ik te zien kreeg op het display van de trimfiets wel klopte. Ik heb met een ingesteld vermogen van 90 Watt een uur op het ding gefietst en toen gaf het display aan dat ik 325 kcal aan arbeid geleverd had. Nu ben ik niet zo goed in hoofdrekenen, heb beide getallen genoteerd en ben thuis eens aan het rekenen geslagen. Ik kom dan aan 90 x 60 x 60 = 324.000 Wsec ofwel 324.000 Joule. Aangezien 1 cal ongeveer 4.184 Joule is, kom ik dan op 324.000/4.184 = 77438 cal ofwel 77.438 kcal.

Terwijl het display 325 kcal aangaf. Zie ik iets over het hoofd of betekent dit dat het menselijk rendement zo belabberd is?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Intrigerend

Als ik zo eens naar de getallen kijk, dan zouden het 325 kJ kunnen zijn. Dat is bijna hetzelfde als wat uit je rekensom komt.

Berichten: 12

Re: Intrigerend

Als ik zo eens naar de getallen kijk, dan zouden het 325 kJ kunnen zijn. Dat is bijna hetzelfde als wat uit je rekensom komt.


Ik heb het aan een van de begeleiders van de toestellen gevraagd, er staat namelijk alleen Cal op het display en hij zei me dat dit kilocaloriën waren. Ik denk ook dat mensen dat bedrag willen zien, kJ zegt weinig mensen iets. Ik heb er ook al eens een mail over gestuurd naar de fabrikant van de toestellen, maar die reageert jammer genoeg niet. Kan nog wel eens een poging wagen, maar vrees datze alleen maar reageren wanneer ik belangstelling heb een produkt van ze te kopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Intrigerend

Ik betwijfel het dat 77438 Cal mensen meer zegt dan 324000 Joule. Mij als natuurkundige zegt het al vrij weinig.

Zou je bijvoorbeeld zeggen hoeveel kilogram ik er dan af heb gefietst of hoeveel procent van mijn dagelijkse eten ik dan heb verbrand dan wordt het mij pas interessant.

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Intrigerend

Er zijn aan die fitnesstoestellen veel dingen die verwarrend zijn.

Om te beginnen. gebruikt men de termen calorie en kcal niet door elkaar? Een calorie zou dus evenveel zijn als een kilocalorie. Men zegt toch ook dat een mens ongeveer 2000 caloriën per dag moet eten, dus 2000 kcal.

Verder, als je 1000 kcal (of caloriën) hebt verbrand, zou dat overeenkomen met ongeveer 450g lichaamsvet. Maar dat wil niet zeggen dat je zoveel gewicht verliest. Het hangt er vanaf wat het verschil is tussen hoeveel je eet en hoeveel energie je verbrandt.

Berichten: 12

Re: Intrigerend

Ik heb opnieuw een mailtje naar de leverancier van de toestellen gestuurd, met de vraag of dat Cal eigenlijk niet kJ moest zijn. Dan zou het wel kloppen. Kreeg echter een nietszeggend antwoord, Cal stond voor kilocaloriën. Denk dat ze het zelf ook niet weten.

Berichten: 12

Re: Intrigerend

Verbaasde ik me reeds bij het fietsen, vandaag heb ik een uur op een roeimachine getraind.

Na afloop bleek dat ik met een gemiddeld vermogen van 53.9 Watt geroeid had en het display gaf vervolgens aan 486 Cal, ofwel 486 kcal.

Nu kom ik op 53.9x3600=192960 Wattseconden ofwel 192.96 kJ

Reken ik dit om in kilocalorieën dan kom ik op 192.96/4.186 = 46.1 kilocalorieën (Cal)

In dit geval zou mijn rendement slecht een kleine 10% bedragen.

Toch schijnt het bedrag dat op het display verschijnt wel te kloppen, ik meen ergens gelezen te hebben dat men het aantal calorieën schijnt te bepalen aan het zuurstofverbruik van de proefpersoon. Helaas heb ik daar verder niets over kunnen vinden, ik hou me aanbevolen voor tips.

Reageer