Kun je Mars zien door een goedkope telescoop?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 13

Kun je Mars zien door een goedkope telescoop?

Hallo allemaal,

Ik ben van plan een telescoop te kopen, mijn oog viel op deze twee: http://telescoop.nl/telescopen/dobsons/ori...otelescoop.html en http://telescoop.nl/astro-professional-gal...-reflector.html.

Ik zou willen weten of ik door deze telescopen Mars goed zou kunnen zien.

Dus: Kan ik Mars goed zien door zo'n telescoop (of kan iemand misschien een foto maken van Mars door een vergelijkbare telescoop)?

Alvast bedankt!

Berichten: 185

Re: Kun je Mars zien door een goedkope telescoop?

Met beide kun je Mars als geheel goed zien, zelfs overdag. Maar het is wat zwakjes om er bijvoorbeeld de ringen van Saturnus nou's goed mee te bekijken.

Als er een astronomie-vereniging bij je in de buurt is heb je een goede kans dat ze je daar kunnen helpen om met twee platen glas, slijp- en polijstmiddel, een rioolpijp, een spiegeltje, een prisma en een oculair een veel betere telescoop zelf kunt maken. Alleen het verzilveren (eigenlijk een aluminium laagje met een dun glazen beschermlaagje) moet je laten doen maar dat kost ook de kop niet. Kost alles bij elkaar minder dan die twee die jij laat zien, kost wel tijd maar in die tijd leer je ook een hoop. Drebbel, Gallilei, Huygens, Lippershey, van Leeuwenhoeck, Newton slepen allemaal hun eigen lenzen en spiegels.

Berichten: 13

Re: Kun je Mars zien door een goedkope telescoop?

Met beide kun je Mars als geheel goed zien, zelfs overdag. Maar het is wat zwakjes om er bijvoorbeeld de ringen van Saturnus nou's goed mee te bekijken.
Hoe scherp kun je mars waarschijnlijk ongeveer zien?

Ik ben niet van plan om zelf een telescoop te maken, dat is mij wat te veel werk lijkt me...

Maar met watvoor telescoop zou ik de ringen van Saturnus bijvoorbeeld wél goed kunnen zien? (mijn budget is niet erg hoog...)

Berichten: 185

Re: Kun je Mars zien door een goedkope telescoop?

niels241 schreef:Hoe scherp kun je mars waarschijnlijk ongeveer zien?

Ik ben niet van plan om zelf een telescoop te maken, dat is mij wat te veel werk lijkt me...

Maar met watvoor telescoop zou ik de ringen van Saturnus bijvoorbeeld wél goed kunnen zien? (mijn budget is niet erg hoog...)
Mars kun je zelfs zonder optisch instrument, met het blote oog zien. Galilei zag met zijn lenzen telescoop op zich al de ringen van Saturnus. De vraag is hoeveel detail je wilt zien.

In de nacht van 14 augustus is het raadzaam om, desnoods met een gewone verrekijker, maar liever bij een volkssterrenwacht of iemand die je kent met een telescoop, een interessante observatie te gaan doen. Als het weer het toelaat. Jupiter is dan van laat in de middag tussen west en zuidwest zeer helder te zien, ook met het blote oog. Met een gewone verrekijker kun je misschien kleurbanden waarnemen (maar nog steeds op een klein stipje) en waarschijnlijk vier stipjes, manen eromheen. Hij beweegt via het zuiden tot ondergang in het oosten 's morgens.

Mooier, veel mooier met een handgeslepen Dobson of Newton van 150mm of meer. En daarvan zijn er duizenden of tienduizenden in Nederland en Vlaanderen.

Wil je tezijnertijd het summum dan kun je voor 200 euro een plak glas kopen van 500 mm. Ik denk niet dat er amateurs zijn met een spiegel groter dan dat. Oh ja, een Duitser heeft er een van 510mm.

Reageer