[wiskunde] integraal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 846

[wiskunde] integraal

Hey,

ik was daarnet rap even m'n integralen aan het hernemen en ik ondervind dat als ik een tijdje niet meer met integralen bezig ben geweest mezelf altijd dezelfde fouten zie maken..

bv.
\(\int\frac{dx}{\sqrt{x^2-7}} = \int (x^2-7)^\frac{-1}{2} dx = \frac{(x^{2}-7)^\frac{1}{2}}{\frac{1}{2}} = 2\sqrt{x^2-7}\)
ik weet dat als je dit terug afleid dit niet zal kloppen.. maar kan er mij iemand een uitleg geven die mij voor goed afhelpt van zo'n fouten?

thx!
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] integraal

Kijk eens wat je krijgt als je x = √7cosh t stelt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] integraal

Als je geen hyperbolische functies gezien hebt (of wil/mag gebruiken), probeer dan een substitutie te vinden op basis van de identiteit tan²x = sec²x-1.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [wiskunde] integraal

het is niet specifiek dit probleem, het lukt me wel om dit probleem met substitutie op te lossen, maar ik maak altijd de fout om opgaves als deze verkeerd te starten..

wanneer moet je de substitutie methode gebruiken? en wanneer mag je gewoon zeggen van 1/x² = x^(-2) en zo op een directere manier oplossen..?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] integraal

Je hebt waarschijnlijk een lijst van standaardintegralen, xn (ook voor n negatief) zal daar tussen staan, deze opgave niet...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [wiskunde] integraal

mja, was wel vrij duidelijk ;)
\(\int \frac{2x}{(x-1)^4}dx\)
stel
\(u = (x-1)^2 \rightarrow du = 2x-2\)
die 2x valt nu toch weg in die opgave? en heb dan nog -2 mag ik hier gewoon +2 doen dan om het terug juist te krijgen? of pak ik het hier volledig verkeerd aan?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] integraal

\(du = 2x-2\)
Hier staat iets betekenisloos. Je bedoelt
\(du = (2x-2)dx\)
.
die 2x valt nu toch weg in die opgave? en heb dan nog -2 mag ik hier gewoon +2 doen dan om het terug juist te krijgen? of pak ik het hier volledig verkeerd aan?
Er valt niets weg, er geldt du=(2x-2)dx, dat kun je gebruiken. Ik weet niet wat je bedoelt met "+2 doen", je iets duidelijker moeten formuleren (correct formuleren hangt samen met correct wiskunde bedrijven).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [wiskunde] integraal

het volgende is iets waar ik ook al een tijdje niet aan uit geraak

stel volgende oefening:
\(\int\frac{\sqrt{3x+5}}{(x+2)^2}dx\)
\(u = \sqrt{3x+5}\)
\(u^2 = 3x+5\)
\(2u du = 3 dx\)
\(\frac{2u}{3}du = dx\)
\((x+2)=\frac{1}{3}(3x+5)+\frac{1}{3} \rightarrow \frac{(u^2+1)}{3}\)
verder met de integraal..
\(\int \frac{u\cdot\frac{2u}{3}}{\frac{(u^2+1)^2}{9}}du\)
\(3\int\frac{u\cdot 2u}{(u^2+1)^2}du\)
en dit is het gedeelte waar ik op vast loop..

bestaat er een verschil tussen het substitureren van iets en het achter de d brengen van iets?

Ik dacht dat dit gewoon hetzelfde was maar op een andere manier.

bv. met deze opgave wordt het dan bij het achter de d brengen:
\(3\int\frac{u}{(u^2+1)^2}d(u^2+1)\)
en dit kan je precies doen..

maar als ik nu eens ipv gewoon achter de d te brengen wil substituren en voor mij is dat dan een andere variable aan geven bv.:
\(t = u^2+1\)
\(dt = 2u du\)
maar wat dan.. dan loopt het volgens mij mis..
\(3\int\frac{u}{t^2}dt\)
en dit kan volgens mij dus niet..

maar wat zie ik dan verkeerd?? in principe doe je hier toch in beide gevallen hetzelfde?

thx!
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] integraal

Je doet niets verkeerd, maar na substitutie mag je alleen nog maar t, geen u in je integraal hebben. Je moet dus u uitdrukken in t: u=sqrt(t-1).

Maar de uitdrukking
\(3\int\frac{u}{(u^2+1)^2}d(u^2+1)\)
is toch ook nog niet zo eenvoudig, er zullen nog meer stappen komen?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [wiskunde] integraal

ah en louter om rekenwerk te besparen kun je dus gewoon achter de d brengen ipv naar een andere variable over te gaan?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: [wiskunde] integraal

ah en louter om rekenwerk te besparen kun je dus gewoon achter de d brengen ipv naar een andere variable over te gaan?
Uiteraard, de naam die je het ding geeft maakt niet uit, of je het nu "(u²+1)" of "t" noemt is hetzelfde. Het rekenwerk blijft wel hetzelfde.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 88

Re: [wiskunde] integraal

ben je bekend met goniometrische substituties? dit zou je in bij de f(u) al wel wat kunnen helpen volgens mij
Handige websites



-Website 1

-Website2

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [wiskunde] integraal

kan er mij iemand op weg helpen met volgende integraal?
\(\int\frac{1}{\sqrt{9-8x-x^2}}\)
\(\sqrt{9-8x-x^2} = 25-(x+4)^2\)
iemand een idee?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] integraal

Dus je hebt weer iets van de vorm a²-x² onder een wortel, welke goniometrische identiteit brengt dan redding? Dat inspireert een substitutie...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [wiskunde] integraal

ah idd, u = x+4 en dan heb ik als eindresultaat
\(boogsin\frac{(x+4)}{5}\)
bedankt! was uiteindelijk nog vrij simipel..
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Reageer