Element 113 en 115

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Element 113 en 115

De experimenten vonden plaats in een cyclotron, een circulaire deeltjesversneller in Dubna. Bij de experimenten kregen de geleerden het voor elkaar element 115 (Uup) te creëren. Dit element verviel in element 113 (Uut). Dit element heeft men ook nog nooit eerder gezien. Element 113 bleef 1,2 seconden bestaan voor het uiteenviel in bekende elementen.

TOPPIE.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Element 113 en 115

Element 113 bleef 1,2 seconden bestaan voor het uiteenviel in bekende elementen.


Dat is toch vrij lang, als ik mij niet vergis?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Element 113 en 115

Inderdaad, meeste nieuwe elementen bestaan een miljoenste van een seconden. Pfoe, bijna stabiel zullen we maar zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Element 113 en 115

Wat het volgende edelgas dat na 115 komt?? zou die dan wel stabiel zijn??? denk het ook niet
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Berichten: 23

Re: Element 113 en 115

Maar heeft dit element dan nog praktisch nut? Ik snap nooit helemaal wat men er mee wil bereiken. Het deeltje is zo weg........ Idd bijna stabiel. :shock:

Berichten: 12

Re: Element 113 en 115

116 hebben ze waarschijnlijk ook al waargenomen. Maar niet met de deeltjesversneller methode. Maar door een soepje op een paar honderd graden 3 maanden te laten staan. Staat in een of andere "kijk" voor geintreseerden. Als jullie het willen kan ik het wel opzoeken.

Re: Element 113 en 115

Leuk hoor, maar volgens mij hebben ze ook al elementen gevonden boven de 116, maar die tussen 116 en die ze gevonden hebben, hebben ze dus nog niet gevonden. Euh, dit klinkt dus krom, maar het klopt wel.

Reageer