Wat is de Energiedichtheid van Methaangas uit ons aardgasnet

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Wat is de Energiedichtheid van Methaangas uit ons aardgasnet

Ik probeer een vergelijking te maken van de eindgebruikersprijs (in euro) per eenheid geleverde energie van electriciteit versus aardgas.

Voor electriciteit is dat makkelijk, maar voor aardgas?

Ik las ergens dat de energiedichthied van VLOEIBAAR methaan ongeveer 20 mJ per liter is, maar wat is de energiedichtheid van het methaangas dat door onze aardagsleidingen stroomt?

Als iemand kan aangeven onder welke druk het gas wordt afgeleverd ben ik ook al een heel eind.

Bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wat is de Energiedichtheid van Methaangas uit ons aardgasnet

De gemiddelde energieinhoud van aardgas van Groningen kwaliteit is 35,17MJ per normaal m3.

Daarbij moet je bedenken dat een aanzienlijk percentage van het Groningse gas uit stikstof bestaat (ongeveer 11%, zo uit mijn hoofd)

Andere gassoorten, zoals Brits gas, hebben een hogere verbrandingswaarde, boven de 40MJ per normaal m3.

Een normaal kubieke meter is een kubieke meter bij standaardcondities, te weten 1023 mbar en 0 gr.C.

Aardgas kan onder allerlei drukken worden geleverd, maar in woonhuizen wordt het gas gewoonlijk gemeten bij 30mbar overdruk. Aangezien de gemiddelde leveringstemperatuur over een heel jaar ongeveer 7 gr.C is compenseert dit de invloed van de hogere druk, zodat de kubieke meters die je gasmeter aanwijst praktisch gelijk zijn aan aan normaal kubieke meters.

Berichten: 3

Re: Wat is de Energiedichtheid van Methaangas uit ons aardgasnet

Klazon, dank voor je antwoord. Precies wat ik nodig had. Ik moet binnenkort een aantal investeringen doen in energievoorziening van mijn huis. Dus : koken op gas of op elektra? Verwarmen met gas of elektra (warmtepomp), koelen etc. etc. Ik kom nu voor electra met hoogtarief op € 0,05 per mJ en voor gas op € 0,01 per mJ. Groot verschil dus.

Gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs, met een naijleffect dus die gasprijs zal wel verder stijgen. Kan me overigens niet voorstellen dat de olieprijs ooit nog onder $50 per vat komt.

Weet jij of er nog politieke plannen zijn voor nieuwe stimulering van duurzame energie in het particuliere segment? (zal die vraag ook op het forum stellen). In duitsland verhuren particulieren hun daken aan bedrijven die er zonnepanelen op installeren en van de Duitse regering een 20-jaar durende garantie krijgen dat ze per geleverde kWh een hele goede prijs krijgen, ik meen € 0,54!!! Wat is dit soms toch een kneuterig land.
klazon schreef:De gemiddelde energieinhoud van aardgas van Groningen kwaliteit is 35,17MJ per normaal m3.

Daarbij moet je bedenken dat een aanzienlijk percentage van het Groningse gas uit stikstof bestaat (ongeveer 11%, zo uit mijn hoofd)

Andere gassoorten, zoals Brits gas, hebben een hogere verbrandingswaarde, boven de 40MJ per normaal m3.

Een normaal kubieke meter is een kubieke meter bij standaardcondities, te weten 1023 mbar en 0 gr.C.

Aardgas kan onder allerlei drukken worden geleverd, maar in woonhuizen wordt het gas gewoonlijk gemeten bij 30mbar overdruk. Aangezien de gemiddelde leveringstemperatuur over een heel jaar ongeveer 7 gr.C is compenseert dit de invloed van de hogere druk, zodat de kubieke meters die je gasmeter aanwijst praktisch gelijk zijn aan aan normaal kubieke meters.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wat is de Energiedichtheid van Methaangas uit ons aardgasnet

Geen idee of er nieuwe plannen zijn voor stimulering van duurzame energie. De meest recente regeling is dacht ik de subsidieregeling voor zonnepanelen (z.g. fotovoltaïsche elektriciteitsopwekking). Maar het schijnt dat die regeling al weer op de tocht staat. De toeloop op deze regeling is nl. zo groot dat het subsidiepotje begint leeg te raken.

Die gegarandeerde kWh prijs van € 0,54 lijkt me nogal een stevig prijsje. Dat is veel meer dan de huidige marktprijs.

Je moet overigens MJ met hoofdletters schrijven, anders staat er millijoule.

Het verschil tussen grote M en kleine m is een factor eenmiljard!

Berichten: 3

Re: Wat is de Energiedichtheid van Methaangas uit ons aardgasnet

Moet je dit

:shock:

http://www.swb-herten.de/eeg.htm

maar eens lezen :oops: . Je gelooft je ogen niet :oops:
klazon schreef:Geen idee of er nieuwe plannen zijn voor stimulering van duurzame energie. De meest recente regeling is dacht ik de subsidieregeling voor zonnepanelen (z.g. fotovoltaïsche elektriciteitsopwekking). Maar het schijnt dat die regeling al weer op de tocht staat. De toeloop op deze regeling is nl. zo groot dat het subsidiepotje begint leeg te raken.  

Die gegarandeerde kWh prijs van € 0,54 lijkt me nogal een stevig prijsje. Dat is veel meer dan de huidige marktprijs.

Je moet overigens MJ met hoofdletters schrijven, anders staat er millijoule.

Het verschil tussen grote M en kleine m is een factor eenmiljard!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wat is de Energiedichtheid van Methaangas uit ons aardgasnet

Als je verder leest zie je dat er een paar dingen bij staan. Zo daalt de vergoeding per jaar met 5%, en iets verderop staat dat het geld wordt opgebracht door alle verbruikers samen.

Iets dergelijks hebben we in Nederland ook. Iedere kleinverbruiker betaalt een bijdrage (€54 per jaar of zoiets) om de MEP-subsidie te bekostigen. (MEP = milieuvriendelijke energieproductie). Over dat bedrag gonzen ook al weer berichten dat het omhoog moet tot het dubbele omdat het aantal aanvragen voor deze subsidie de pan uitrijst.

Zelf ben ik geen voorstander van deze subsidies; iets wat commerciëel niet interessant is zonder subsidie, daar zet ik grote vraagtekens bij.

Doe mij nog maar een paar kerncentrales.

Reageer