[Folding] 2 videokaarten laten vouwen

Moderator: Jan van de Velde

Berichten: 58

[Folding] 2 videokaarten laten vouwen

Ik heb 2 videokaarten in SLI en folding gebruikt helaas maar 1 videokaart, is hier een truc op om ze beide aan het werk te zetten? Verder heb ik ook nog een quadcore, kan ik de CPU-client naast mijn GPU-client draaien? Heb helaas geen tijd om het uit te testen op het moment ;) Dus ik lees het morgen wel.

Berichten: 422

Re: [Folding] 2 videokaarten laten vouwen

Eerst en vooral, hartelijk welkom! In deze zomermaanden kunnen we extra steun gebruiken ;)

Dat kun je zeker, je moet hiervoor echter SLI uitschakelen (best via bios, maar bij mij werkte het ook via nvidia manager), anders zal het niet werken. Als je Vista hebt, dien je er ook voor te zorgen dat je 2e GPU-client het idee heeft verbonden te zijn met een monitor (mag dezelfde zijn als diegene die je gebruikt voor je 1e GPU). Ik raad je aan om deze Guide eens door te lezen, meer bepaald het multi-GPU gedeelte.

Telkenmale je zou willen gamen en je SLI terug aanzet, vergeet dan niet dat je dan niet meer kan vouwen op de 2e GPU.

De CPU-client(s) kun je netjes naast beide GPU-clients laten draaien, dat vormt geen direct probleem ;) Aangezien je een quadcore hebt, raad ik je het volgende aan:

1) als je zinnens bent je computer behoorlijk veel te laten folden (ruw geschat minimaal een halve dag op drie dagen, afhankelijk van je quadcore en van de WU's): SMP-client

Deze WU's hebben korte deadlines, maar ze leveren je dan ook een pak meer punten op.

Je kunt ervoor opteren om zelfs 2 SMP-clients te draaien, maar hier dien je wel in het oog te houden of je GPU-clients nog voldoende CPU-aanvoer krijgen. Je GPU-clients zijn namelijk de belangrijkste, deze halen normaliter de beste resultaten inzake folding.

2) als je niet zo veel zal folden, hou het dan gewoon op enkele standaard cpu-clients (in combinatie met de GPU-clients uiteraard)

Houd ook steeds je temps in het oog, folding kan soms een grotere eis stellen op dit vlak dan gaming!

Zo, hopelijk kan je hiermee al een eind op weg. Als er vragen zijn, laat maar horen!

Happy folding!!
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Berichten: 58

Re: [Folding] 2 videokaarten laten vouwen

Dat folding voor de 2e GPU laat ik wel achterwege, aangezien ik nogal vaak game, dan moet ik weer alles terugzetten, en één GTX275 XXX doet al goed z'n best. ;)

De SMP-client daarentegen krijg ik niet aan de praat, als ik ga naar de map waar de client staat en vervolgens fah6 -configonly -smp intyp krijg ik een lege regel en dan gewoon weer C:\FAH\ zodat ik weer een command kan intypen, er gebeurd verder niks, ik draai Windows 7 (build 7100), misschien dat dit er iets mee te maken heeft? (Ik run wel CMD als administrator zoals moet :P )

Temperaturen hield ik al in de gaten, onder full load komen mijn cores van m'n CPU niet boven de 55 graden (draaide eerst BOINC met rosetta@home, dus vandaar dat ik de temps weet onder full load). En m'n GPU blijft steady @ 89 graden, ook niks aan de hand dus. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Folding] 2 videokaarten laten vouwen

Heb dit even afgeplitst van het stijgende-vouwers topic. Je gaat met een extra videokaart misschien wel stijgen, maar da's een andere zaak. ;)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 422

Re: [Folding] 2 videokaarten laten vouwen

Dat folding voor de 2e GPU laat ik wel achterwege, aangezien ik nogal vaak game, dan moet ik weer alles terugzetten, en één GTX275 XXX doet al goed z'n best. :P
Ik doe het anders: sli-gaming laat ik achterwege, aangezien ik nogal vaak fold, dan moet ik alles weer terugzetten, en 1 9800GX2 presteert ook nog goed voor gaming. ;)
De SMP-client daarentegen krijg ik niet aan de praat, als ik ga naar de map waar de client staat en vervolgens fah6 -configonly -smp intyp krijg ik een lege regel en dan gewoon weer C:\FAH\ zodat ik weer een command kan intypen, er gebeurd verder niks, ik draai Windows 7 (build 7100), misschien dat dit er iets mee te maken heeft? (Ik run wel CMD als administrator zoals moet :P ) ...
Nog niet meegemaakt, ook geen verstand van windows 7. Echter even op fora gelezen en zou op vlak van folding overeenkomen met vista. Volg deze guide eens tot op de letter, hopelijk krijg je het dan aan de praat. ;)
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Berichten: 422

Re: [Folding] 2 videokaarten laten vouwen

Excuses voor de dubbelpost, kon vorige post niet meer aanpassen.

Recent zijn er ontwikkelingen die er in de toekomst kunnen voor zorgen dat SLI niet meer hoeft uitgeschakeld te worden om te kunnen folden op meerdere grafische kaarten. Ook zou in de toekomst slechts 1 GPU met een monitor dienen verbonden te zijn. Iemand van het foldingforum bevestigde dat folding mogelijk was op alle GPU's op zijn systeem van 3 GTX275's, met Triple SLI enabled en slechts 1 GPU verbonden met een monitor. Zie ook hier.

Momenteel wordt het echter nog afgeraden door Stanford University, aangezien de software van FAH er nog niet voor geoptimaliseerd is.
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Berichten: 58

Re: [Folding] 2 videokaarten laten vouwen

Install.bat gaat gewoon goed, en ik krijg dat lijntje dubbel, vervolgens open ik de fah6.exe zoals beschreven staat in de wiki (de -smp flag toegevoegd), maar je ziet 1 second het cmd scherm en die verdwijnt dan weer, vervolgens open ik het via cmd (als administrator) op deze manier:

fah6 -configonly -smp (zo stond het op een site), dan krijg ik 'n leeg~lijntje en dan weer gewoon dat ik kan typen dat ik nog in die map zit.. dus dan probeer ik fah6 -smp en dan krijg ik weer gewoon 'n leeg lijntje.. krijg hem niet aan de praat! (kan het ermee te maken hebben dat ik 64-bit windows draai?)

Berichten: 422

Re: [Folding] 2 videokaarten laten vouwen

Je gebruikt toch de MPICH-SMP-client hé?
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Berichten: 58

Re: [Folding] 2 videokaarten laten vouwen

Je gebruikt toch de MPICH-SMP-client hé?
Ja die ja.

Btw. M'n GPU wordt nu toch wel 'n beetje tè warm, 95 graden en m'n GPU fan draait op 90%, lijkt me niet echt goed voor 't beesie om hem met die temperatuur 'n dag lang te laten draaien.

Berichten: 422

Re: [Folding] 2 videokaarten laten vouwen

Mogelijk een probleem met de firewall, check die ook eens..

Of misschien heeft de client hetzelfde Machine-id als de GPU-client?

Verder kan ik je enkel nog aanraden je probleem te posten op het forum van Folding, of gewoon enkele standaard cpu-clients te gebruiken.

Btw, ik draai nog steeds constant aan 100-110° op alle 4 m'n GPU's, maar dat raad ik je niet aan ;)

Mijn fans draaien trouwens steeds aan 100%.

De maximale temperatuur voor de goede werking van jouw GPU is naar ik dacht 105°, maar de betrouwbaarheid van je kaartje zal er mogelijk wel onder lijden op lange termijn.
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Berichten: 58

Re: [Folding] 2 videokaarten laten vouwen

Yoste schreef:Mogelijk een probleem met de firewall, check die ook eens..

Of misschien heeft de client hetzelfde Machine-id als de GPU-client?

Verder kan ik je enkel nog aanraden je probleem te posten op het forum van Folding, of gewoon enkele standaard cpu-clients te gebruiken.

Btw, ik draai nog steeds constant aan 100-110° op alle 4 m'n GPU's, maar dat raad ik je niet aan ;)

Mijn fans draaien trouwens steeds aan 100%.

De maximale temperatuur voor de goede werking van jouw GPU is naar ik dacht 105°, maar de betrouwbaarheid van je kaartje zal er mogelijk wel onder lijden op lange termijn.


Ik hou 't wel bij m'n GPU voor folding@home, draai ik met m'n cpu wel boinc voor rosetta. ;) Bedankt voor de hulp iniedergeval.

Berichten: 67

Re: [Folding] 2 videokaarten laten vouwen

Hey,

Ik ben van plan om binnenkort ook te starten met het Distributed Computing..maar natuurlijk enkele vragen :-)

Ik zit thuis met een intel core2 quad core (2.4Ghz) qua processor en een geforce 9800 GX2 (dus 2 GPU's)

Wat zouden jullie mij aanraden qua software zodat alles uit m'n pc gebruikt wordt? Kan boinc bv. gebruik maken van mijn 2 GPU's? Ik had al gelezen dat boinc m'n 4 processors kan gebruiken (beschouwende als 4 aparte pc's) maar van de 2 gpu's heb ik niet meteen iets gevonden.

Ik kan mijn pc normaal veel laten aanstaan zonder dat ik hem zelf echt nodig heb, dus dan mag hij beide GPU's naar gelieven gebruiken.

Berichten: 67

Re: [Folding] 2 videokaarten laten vouwen

nog een bijkomend vraagje, ik heb gelezen dat m'n ook een ps3 kan gebruiken om mee te laten werken... Mijn ps3 staat al geruime tijd stof te vergaren, dus als iemand me een link kan sturen met wat uitleg over hoe ik mijn ps3 hiermee van start kan laten gaan...zou super zijn (ik krijg steeds een fout als ik op ps3 of playstation probeer te zoeken)

edit: heb net door dat ik m'n vorig bericht ook gewoon had kunnen editen... bij deze dus voor wat er nog bij moet :-)

Ik ben van plan om aan folding te doen en om via boinc aan einstein@home en/of milkyway@home mee te doen.

Berichten: 422

Re: [Folding] 2 videokaarten laten vouwen

Je beide GPU's kunnen optimaal ingezet worden voor folding, ik betwijfel of dit voor boinc ook het geval is. Voor alle vragen over boinc: link

Ook van PS3 heb ik geen kaas gegeten, echter hier wat info om je PS3 aan folding te laten doen. Je zou hem ook kunnen laten boincen, al lijkt me dat een stukje gecompliceerder.

Om je beide GPU's te kunnen gebruiken voor folding, volg je best deze guide. Als er iets niet duidelijk is, of je krijgt het niet aan de praat, laat maar horen!

Vergeet niet om steeds je temps in de gaten te houden!
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Berichten: 67

Re: [Folding] 2 videokaarten laten vouwen

Ik heb gisteren reeds BOINC geïnstalleerd en de eerste werkjes binnengehaald. Heb nu wel met speedfan gekeken en die toont wat vreemde temperaturen.

Bij temp1 toont hij zo'n 45C°, wat overeenkomt met mijn cpu temperatuur zoals gezien in m'n bios.

Bij temp2 toont hij echter zo'n 86C, wat veel te warm is/lijkt.

Temp 3 en 4 tonen -3C° en 0C° en zijn dus defect / niet aangesloten. (de sensors)

Er staat ook nog een vermelding "Core" en die temp staat steeds op 85-88C°

Mijn beide GPU's draaien rond de 80C° wat wel ok is voor een graphische kaart (denk ik toch)

Moet ik schrik hebben van die Core temperatuur? Ik ga vanavond Hardware monitor ook eens draaien om te kijken wat voor temperaturen deze mij aantoont.

Ik heb ook nog wat vraagjes over multi-cpu gebruik in boinc, maar die zal ik best in de faq topic posten.

Reageer