Studietips....

Reageer
Berichten: 83

Studietips....

Hoi allemaal,

Ik ben eigenlijk een software engineer, dat is mijn dagelijkse werk, maar diep in mijn hart brandt nog steeds een biologie - vlammetje. Ik was al vanaf de eerste dag op de middelbare school verzot op dat vak. Ik heb geprobeerd om er enigszins wat mee te doen .. maar de ZLS ( laboratorium-school) had toen alleen chemie en medisch en het was ook niet echt mijn ding. dus ik ben maar software ontwikkelaar geworden.

Afgelopen vakantie werd ik er weer aan herrinerd hoe leuk ik biologie eigenlijk vind, en ik zou er graag eens wat mee gaan doen. Ik hoor dat ook vaker van mensen in mijn omgeving.

zou het mogelijk zijn om een ( avond) studie op te pakken , en zo ja hoe pak je dat aan ?

buiten dat lijkt het me leuk om een keer een 3D anatomie programma te maken, maar dan niet alleen van een mens , maar ook van andere dieren .. zee-egel, sprinkhaan .. die je dan helemaal uit elkaar kan halen. Misschien dat hier mensen zitten ( docenten bv) die weten of er interesse is in zo'n soort programma ?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Studietips....

Voor dergelijke programma's is altijd een interesse. Wel kan ik je zeggen dat er al een dergelijk programma bestaat voor kikkers. Ik heb (gok ik) een jaar of 6 geleden zoiets eens mogen aanschouwen. Het ging hier om een heel simpel programma, dat dan weer wel.

Uit persoonlijke interesse kan ik zeggen dat het voor de standaard proefdieren interessant zou zijn om een 3D model te hebben, Maar dan niet een statisch model, maar een model wat de embryonale ontwikkeling van het organisme laat zien. Ik zou me dan verder in kunnen denken dat de verschillende weefsels die worden weergegeven -klikbaar- zijn waardoor een korte samenvatting van dit weefsel word gegeven.

Als je dan nog een modelorganisme zoekt om dan mee te werken dan zou ik niet zozeer naar de kikker of de mens grijpen. Zelf zou ik voorstellen om iig de fruitvlieg (drosophila), nematode (c. elegans), kip, pad (xenopus), muis en zebravis hiervoor te gebruiken. Verder zouden zeesterren en zee-egel ook zeer interessant zijn.

Ik weet niet welk niveau de ZLS is/was, maar op het moment kan je zowel bij het HLO als het MLO een opleiding in deeltijd afronden. Vergis je niet, het gaat hier dan vaak om erg moleculaire studies die met middelbare school biologie niet heel veel meer van doen hebben.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 83

Re: Studietips....

ZLS is later gesplitst in MLO en HLO.

Met moleculaire biologie heb ik geen moeite, als het moet teken ik zo de krebs cyclus uit, maar ik wil het liefst een richting uit die meer op algemene biologie lijkt. Ik vind gedrag en samenleving van organismen ook heel interessant.

Als er intresse is voor zo'n programma, lijkt het me erg leuk om zoiets te ontwikkelen , alleen heb ik dan ook een paar 3D tekenaars nodig.. of in elk geval modellen. Staat dat programma van die kikker ergens online ? is leuk om ideeen op te doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Studietips....

Doet me denken aan http://www.visiblebody.com

Een avondstudie biologie is in sommige avondscholen mogelijk, bijvoorbeeld http://www.avondschool.be/vakfiches/biotec...rebiologie3.htm

Je kan ook wat aan zelfstudie doen (boeken, internet, wsf).
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 83

Re: Studietips....

"Zelfstudie" was ik al mee bezig , maar ik wil er echt wat mee gaan doen als dat kan ;)

Die avondschool is wel uber-goedkoop zeg, als ik het vergelijk met andere dergelijke instituuten

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Studietips....

Het ging om software afkomstig van deze site (als ik het me goed herinner)
"Meep meep meep." Beaker

Reageer