Springen naar inhoud

De meetbaarheid van psychische overbelasting.

• Log in om te kunnen reageren

Goofy

Goofy

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2009 - 20:52

Ik kom beroepsmatig tijdens mijn werk als indicatie-adviseur nogal eens cliŽnten tegen die mij laten weten, dat zij psychisch overbelast dreigen te geraken door bijvoorbeeld hun rol als mantelzorger in combinatie met hun baan. In mijn afweging om tot een bepaald indicatieadvies te komen wordt van mij verwacht dat ik zo goed mogelijk onderbouw, dat er bij betrokkene inderdaad sprake is van (al of geen dreigende) psychische overbelasting. Mijn vraag: welke methodiek/middelen zou ik kunnen hanteren om hier een redelijk goed inzicht in te krijgen?
Vaak hoor ik, dat de cliŽnt zich met zijn klacht niet tot de huisarts wendt omdat deze er "toch geen pilletje voor heeft".

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5919 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2009 - 21:03

Misschien de Utrecht Burnout Scale (UBOS) of de Maslach Burnout Inventory?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Goofy

Goofy

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2009 - 16:42

Misschien de Utrecht Burnout Scale (UBOS) of de Maslach Burnout Inventory?

Dank voor de tip! Daar ga ik mee aan de gang.

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2009 - 20:52

hee ik dacht dat dit bij de psychologie thuis hoorde? =D>
Die nemen dergelijke instrumenten af iig.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Snow white

Snow white

• >100 berichten
  • 182 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2009 - 12:56

Klopt, het is psychodiagnostiek. Nu wordt psychodiagnostiek in heel veel werkvelden toegepast, maar het zogenaamde research and development geschiedt vooral binnen de psychologie.
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Lupus

Lupus

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2009 - 18:26

Misschien is het voor de bespreking van je vraag relevant om even uit te leggen wat je eigenlijk doet als "indicatie-adviseur". Zou je dat kunnen uitleggen?
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Goofy

Goofy

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2009 - 21:01

Misschien is het voor de bespreking van je vraag relevant om even uit te leggen wat je eigenlijk doet als "indicatie-adviseur". Zou je dat kunnen uitleggen?

Bij deze dan: als een inwoner van een bepaalde gemeente om medische redenen bij zijn of haar gemeente in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning een zorgvoorziening aanvraagt (in dit geval: huishoudelijke hulp), dan dien ik door middel van onderzoek in de thuissituatie te beoordelen, of men hier op grond van de criteria aanspraak op kan maken. Indien blijkt, dat er een gezonde partner inwoont, dan wordt van hem of haar verwacht dat deze de huishoudelijke taken overneemt. Dit wordt formeel aangeduid als "gebruikelijke zorg binnen een leefeenheid". De zorgvrager kan dan geen aanspraak maken op inzet van professionele huishoudelijke hulp vanuit het WMO-budget van de gemeente.
Als ik als indicatie-adviseur (mijn achtergrond is HBO-verpleegkundige) aannemelijk kan maken, dat deze partner vanwege (dreigende) psychische overbelasting redelijkerwijs niet in staat is om deze taken over te nemen, dan kan men alsnog een beroep doen op de WMO.
Het inwinnen van informatie hierover bij de huisarts (uiteraard na schriftelijke toestemming van belanghebbende) levert vaak voor mij onvoldoende aanknopingspunten op omdat betrokkene zich met zijn/haar klachten nog niet tot zijn huisarts heeft gewend.
Ik hoop dus een bepaald "meetinstrument" te kunnen gebruiken die mij zou kunnen helpen om een enigszins betrouwbaar inzicht te kunnen krijgen over de mate van overbelasting bij de partner van een zorgvrager.
N.B. Mijn bevindingen worden zowieso altijd doorgesproken met ťťn van onze artsen alvorens er een besluit wordt genomen over al of geen zorginzet. In dat opzicht ben ik dus (gelukkig!) niet autonoom.

Veranderd door Goofy, 18 augustus 2009 - 21:08

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures