Springen naar inhoud

Vlier tegen griep

• Log in om te kunnen reageren

Aries

Aries

• >25 berichten
  • 83 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2009 - 08:44

Het is al eeuwen bekend dat vlier (Sambucus nigra) goed helpt bij virusinfecties als griep.
Ik vroeg me af of onderand bekend was waarom

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lupus

Lupus

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2009 - 10:52

Bron?
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Aries

Aries

• >25 berichten
  • 83 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2009 - 11:00

Dit is zo algemeen bekend... je gaat toch ook geen bron vragen als ik zeg dat water nat is ?

maar ik zal eens kijken of ik een artikeltje kan vinden

Spitfire28

Spitfire28

• >250 berichten
  • 597 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 augustus 2009 - 11:44

ik dacht dat men daar hoestsiroop van maakte

blijkbaar goed tegen oa. verkoudheid en koorts.

Thee van de bladeren werkt bloedreinigend. Thee van de bloemen versterkt de afweer. Gekookte bessen versterken de stofwisseling en worden ingezet tegen ischias en reuma. Vlierbessensiroop is goed voor de keel bij een verkoudheid. Het helpt de koorts te onderdrukken bij griep.

Gekneusde bladeren bijeengebonden boven een deur of raam houden muggen op afstand. Kransen van vliertakken legt men over de hoofden van paarden om lastige vliegen op afstand te houden.

bron wiki: http://nl.wikipedia....Vlier_(geslacht)
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Lupus

Lupus

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2009 - 11:51

Dit is een wetenschapsforum. Laten we proberen de wetenschappelijk methode te hanteren, zo is de opzet van het forum. Zeker bij claims omtrent genezende werkingen lijkt mij dit nogal belangrijk.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 augustus 2009 - 12:07

Inderdaad, we zouden anders ook eens kunnen kijken naar een aantal andere zaken die aan Vlier worden/ werden toegeschreven:

Aan de bloesem van de vlier worden voorspellende krachten toegeschreven. In Midden-Europa hangen jonge meisjes in de nacht van eenentwintig juni een bloeiende vlierbloesem achter het bed. Hierdoor zal hun toekomstige echtgenoot zich in hun droom openbaren

uit: http://nl.wikipedia....lier_(geslacht)

Of:

In de Middeleeuwen had de vlier de reputatie dat hij beschermde tegen hekserij.

uit: http://nl.wikipedia....ki/Gewone_vlier

Dit wordt/ werd toch ook algemeen aangenomen. Dus waarom zouden deze eigenschappen nu plots niet meer waar zijn? ;)
Wat de andere zgn. geneeskundige eigenschappen over Vlier betreft die hier genoemd worden, daar spreek ik me niet over uit.

Dido

Veranderd door Dido, 12 augustus 2009 - 12:15

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2009 - 12:49

Het is al eeuwen bekend dat vlier (Sambucus nigra) goed helpt bij virusinfecties als griep.
Ik vroeg me af of onderand bekend was waarom

Er is een bepaald geneesmiddel op de markt op basis van vlierextract, namelijk Antivirin.

Dit artikel geeft een korte samenvatting van de reeds uitgevoerde onderzoeken http://www.israel21c...=...h&Itemid=63
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Aries

Aries

• >25 berichten
  • 83 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2009 - 13:35

Inderdaad, we zouden anders ook eens kunnen kijken naar een aantal andere zaken die aan Vlier worden/ werden toegeschreven:

In de Middeleeuwen had de vlier de reputatie dat hij beschermde tegen hekserij.

Laat ik zeggen dat ik uit betrouwbare bron weet dat vlier voor heksen een "heilige" plant is, vlier tegen heksen .. om je dood te lachen ;)

Veranderd door Aries, 12 augustus 2009 - 13:37

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2009 - 15:07

Dido haalt zijn citaat uit wikipedia. Wikipedia bevat m.i. meestal wel correcte informatie, maar het kan altijd zijn dat de informatie foutief is.

Nu gaan we wel erg off topic. Laten we het houden bij griep en niet bij hekserij.

Veranderd door Jona444, 12 augustus 2009 - 15:09

Its supercalifragilisticexpialidocious!

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 13 augustus 2009 - 09:34

Zoals reeds enkele malen aangegeven is het nodig om stellingen te onderbouwen. Het verzoek dit dus ook te doen omdat er anders geen degelijke discussie kan ontstaan.
En hekserij is inderdaad weinig wetenschappelijk, dus laten we dat aub buiten beschouwing houden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 augustus 2009 - 12:09

Nu gaan we wel erg off topic. Laten we het houden bij griep en niet bij hekserij.

Toch een kleine verantwoording, aangezien m'n bericht voor nogal wat verwarring zorgde, merk ik.

Dido haalt haar :P citaat uit wikipedia. Wikipedia bevat m.i. meestal wel correcte informatie, maar het kan altijd zijn dat de informatie foutief is.

Inderdaad, dt is n iets wat ik wou aantonen...

Op het moment van het posten ging het erover of je iets wl of niet (wetenschappelijk) diende te onderbouwen.
Ik poste dit berichtje dan ook helemaal niet omdat ik geloof dat Vlier helpt tegen heksen! ;)
Wl om aan te tonen dat 'iedereen weet dat toch' helemaal geen referentie is. Iedereen in O-Europa wt ook dat het helpt om je dromen te sturen. Of iedereen wist vroeger ook dat het hielp tegen heksen.

En om duidelijk te maken dat je, zelfs met zogenaamde degelijke bronnen (die ik ook gebruik!!), veel kan aantonen. Het viel me trouwens op dat er zelfs helemaal geen referenties stonden op Wikipedia voor de zogenaamde geneeskundige feiten. Of, de referentie waarnaar verwezen werd, sprak helemaal niet over die geneeskundige werking.
Iets waarmee ik de poster van dit berichtje niets verwijt, maar wl Wikipedia.
Blijkbaar ben ik er trouwens verkeerdelijk van uit gegaan dat men zo wel zou doorhebben dat ik die zaken wou aantonen.

Nu, ik besef dat dit inderdaad 'off topic' is en was. Vandaar, vergeet of schrap zelfs die post als het daar niet hoorde te staan.
Ik vond het soiweso wel fijn te lezen dat er een referentie werd aangehaald die wl wat beter onderbouwde stof bracht.
Dus, wat mij betreft, ga gerust verder met 'on topic' n het aanbrengen van bronnen. Zo zie ik het ook het liefst. Ik volg het mee (mogelijks van op afstand).

Dido

Veranderd door Dido, 13 augustus 2009 - 12:20

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures