Corticoïden en gewicht

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 37

Cortico

Hallo

Zou iemand me de rol van corticoïden op het gewicht kunnen uitleggen?

grtjs

Berichten: 37

Re: Cortico

corticoïden zorgen voor afname of toename gewicht?

Berichten: 17

Re: Cortico

Hoi

Ik weet niet of ik je hiermee kan helpen, maar CRH (corticotropine-releasing hormoon) is een hormoon dat afgescheiden wordt door de hypothalamus en de bijnieren aanzet tot vrijzetting van glucocorticoïden;

aangezien CRH een anorexigeen hormoon is (dwz remt de eetlust) vermoed ik dat corticoïden de eetlust ook zullen remmen en dus zullen zorgen voor "gewichtsafname"?

Ik weet het ook niet helemaal zeker hé, kan iemand dit bevestigen?

grtjs,

MA

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Cortico

Neen, corticosteroïden zorgen voor een toename van het gewicht. Het correcte mechanisme moet ik zelf even opzoeken, maar het gaat wel degelijk om een toename van het gewicht.

Bovendien zorgt cortisone ervoor dat er minder water wordt uitgescheiden via de nieren. Daardoor behoudt het organisme meer vocht, wat op zich ook al leidt tot een toename van het gewicht.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 17

Re: Cortico

Hmmm oké,

dankje voor de uitleg Dido! :P

Ik had niet aan cortison enzo gedacht idd!

Maar waarom is CRH dan een anorexigeen hormoon, als het voor de stimulatie van glucocorticoïden vrijzetting in de bijnier zorgt? (Of klopt dit ook niet?)

benieuwd ;)

grtjs

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Cortico

Een snelle zoektocht leverde het volgende op:
Cortisol is associated with the body's response to stress. Cortisol's two main functions are determined by stress. When the "flight or fight" response is activated in the body by dangerous or stressful situations, cortisol works in association with other hormones to break down fats and carbohydrates into extra energy. This decreases appetite and intensifies alertness, preparing the body for action. After the threat has diminished, cortisol enacts its second function by increasing appetite to replace fats and carbohydrates that were burned during the threat response. It does this even if the original fats and carbohydrate energy were not used, which is how cortisol affects weight.

Function

# According to Dr. Pamela Peeke of the University of Maryland School of Medicine, cortisol was originally used by the body during times of extreme stress and danger, such as fleeing a potential predator. The same amount of the hormone is released in situations where stress is not always accompanied by physical response. The fat and carbohydrate energy that is not expended during a "fight or flight" response is deposited back into the body's fat storage. The same amount of fat is still available, but cortisol continues to increase appetite after the threat or stress ends. This causes eating and storing even more fat and carbohydrates, which results in weight increase
uit: link

De website is me niet zo bekend, dus is de info mogelijks niet 100% betrouwbaar, maar het mechanisme dat uitgelegd wordt, herken ik wel. Ik denk dus dat de uitleg toch correct is.

Komt er dus op neer dat cortisol een stresshormoon is en vetten & suikers vrijzet in ons lichaam (die halen ze uit onze reserve). Op dat moment gaan we ook minder honger voelen. Dit alles is belangrijk aangezien het bij een stress reactie (fight or flight) belangrijk is om energie vrij te zetten. Zo kunnen we weglopen of aanvallen.

Maar nadat de bedreiging is weggevallen, komt een 2de mechanisme op gang en zorgt cortisol er net voor dat we weer meer honger voelen. De reden is immers dat, als we eten, we zo weer de, tijdens de stressrecatie, 'opgebruikte' energie (de vrijgezette vetten en suikers) kunnen vervangen en dus weer onze reserve aansterken.

Probleem is dat dit 2de mechanisme (honger krijgen) ook voorkomt als we die vrijgezette vetten en suikers niet hebben opgebruikt. En dat is vaak het geval: de 'moderne' mens voelt vaak stress, en moet daarop niet meer vechten of vluchten, zoals het bij de dieren of de 'oermens' wél het geval was. In dit geval worden de vrijgezette vetten en suikers (die we dus niet hebben opgebruikt) weer omgezet en opgeslagen als vetreserve én voelen we daarbij toch nog een extra grote honger. Waardoor we dus weer meer gaan eten.

Netto effect: we eten veel meer dan we verbruikt hebben en ons gewicht neemt dus toe.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 37

Re: Cortico

Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Cortico

CRH (corticotropine-releasing hormoon)
CRH is geen corticoid, omdat het ten eerste niet gemaakt wordt door de bijnierschors en ten tweede geen directe glucocorticoide of mineralocorticoide werking heeft.
Bovendien zorgt cortisone ervoor dat er minder water wordt uitgescheiden via de nieren. Daardoor behoudt het organisme meer vocht, wat op zich ook al leidt tot een toename van het gewicht.
Cortison is één van de glucocorticoiden en niet degene met de sterkst mineralocorticoide werking, dat is cortisol.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer