Springen naar inhoud

Hoek van zonnepaneel

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

casper11

casper11

• >100 berichten
  • 188 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2009 - 14:50

Hallo,

Ik heb twee vragen over zonnepanelen.

- Hoe komt het dat bij een grotere hoek de spanning (voltage) toeneemt?

- Hoe komt het dat - bij een grotere hoek - de spanning (voltage) relatief meer toeneemt dan de stroomsterkte (ampŤrage)?
Bijvoorbeeld: de spanning neemt van van 9 naar 10 volt toe en het amperage: van 0,222 ampere naar 0,229 ampere.

Ik ben btw de haakjes met [Natuurkunde] vergeten....

Veranderd door casper11, 12 augustus 2009 - 14:53

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2009 - 15:16

Waar haal je die aannames vandaan? Ik kan me niet voorstellen dat de spanning groter zal zijn bij 90į dan bij 0į ...

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2009 - 16:48

Je hebt nogal eens dit topic geplaatst op 8 augustus zie ik, dat is niet de bedoeling denk ik.

De hoek zal inderdaad een invloed hebben op het opgewekte potentiaal maar het is moeilijk te zeggen denk ik of een grotere hoek altijd zal resulteren en in meer opgewekte energie.
De hoek waarbij de zonnestralen loodrecht op het paneel invallen zal de hoogste spanning opleveren omdat de energiedichtheid van de zonnestralen die invallen op het paneel het hoogste is.

De relatie 'spanning-stroom' is enkel afhankelijk van de inwendige weerstand van je paneel denk ik.
Door het veranderen van de temperatuur kan deze wijzigen maar hoe groot die invloed juist is heb ik niet meteen een idee van.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 augustus 2009 - 17:17

We gaan hier verder
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures