Springen naar inhoud

Pinhole glasses

• Log in om te kunnen reageren

Kyron

Kyron

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2009 - 18:48

Beste mensen,

Pasgeleden heb ik per toeval een site gelezen over “Pinhole glasses”.

http://www.stopbijzi....nl/index1.html

Je zou het op bepaalde voorwaarde in de plaats kunnen gebruiken van een gewone bril. Deze site klonk me een beetje te enthousiast. Heb bij gebrek aan beter even op Wikipedia gelezen, daar klonk het wat genuanceerder…

http://en.wikipedia....Pinhole_glasses

Tevens zie ik wikipedia niet als de meest betrouwbare informatiebron…. Dus gooi ik deze vraag in de leeuwenkuil. (Als ik op het verkeerd wetenschapsgebied post, geven jullie maar een brul…)

Wat denken jullie van ‘Pinhole glasses’?

Van een leek op het gebied van de exacte wetenschappen die overweegt zo een bril aan te schaffen, omdat ik bijziend ben en wil voorkomen in leugens te trappen…

Groet van Kyron

Veranderd door Kyron, 12 augustus 2009 - 18:50

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3046 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 augustus 2009 - 23:00

Ik denk dat zo een gaatjesbril leuk is om te proberen, het is iets simpels, op eBay kun je ze bestellen voor 6 euro of zo. Dan kun je er een paar uur mee rond lopen, kijken hoe dat bevalt. Je kunt het ook van tevoren al een beetje uitproberen, dan moet je een hele donkere zonnebril opzetten, met een kartonnen diafragma erop geplakt zodat je je perifere zicht verliest. Daarmee ga je thuis wat rondlopen, de trap aflopen, een boek lezen, en een gesprek met iemand voeren waarbij die je ogen niet kan zien, boodschappen doen bij de bakker en zo. Dat is vast een bijzondere ervaring.

Wat de scherpte betreft vind ik het onbegrijpelijk dat ze niet vermelden hoeveel gaatjes er ongeveer voor je pupil zitten, dat is een essentieel gegeven. Als het er slechts een is dan zie je ongetwijfeld scherp, als je iets bekijkt dat fel verlicht wordt door direkt zonlicht. Maar als het er meer zijn dan verwacht ik een wirwar van dubbelbeelden, omdat je pupil door de donkerte vergroot is. Het perifere deel van je pupil focusseert vaak heel anders dan het centrale deel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures