[wiskunde] opp sin x

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 104

[wiskunde] opp sin x

Scannen0002.jpg
Scannen0002.jpg (121.73 KiB) 1458 keer bekeken
Ik heb hier het opp van onder de sinus uitgerekend.. En daar komt 1 uit.. Dus als je dan het opp van die rechthoek pakt en dan daar 1 van aftrekt.. heb je dus het opp van de bovenkant.. En de onderkant is precies hetzelfde dus dan hoef je het antwoord alleen *2 te doen..

Maar het lukt me niet om het opp van die rechthoek te bereken omdat ik niet weet wat de hoogte is..

Ik heb wel geprobeerd om de afgeleide gelijk te stellen aan 0.. en dan krijg je dus als top 90 uit.. maar daar kan ik verder ook niks mee om de som op te lossen..

Kan iemand helpen? ;)

Berichten: 88

Re: [wiskunde] opp sin x

de hoogte van de rechthoek is gelijk aan de amplitude van de sinus

en naar wat ik bereken is de oppervlakte onder de sinus tussen 0 en pi gelijk aan 2
Handige websites



-Website 1

-Website2

Berichten: 104

Re: [wiskunde] opp sin x

Hoe heb je dat dan berekend? Want ik krijg dat er dus niet uit...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] opp sin x

Hoe heb je dat dan berekend? Want ik krijg dat er dus niet uit...
1 rechthoek heeft als afmetingen 1*PI (hoogte = 1, breedte = PI)

De oppervlakte onder onder de sinusfunctie voor x: 0 tot PI = 2 (kan je narekenen).

Dus 1 gearceerd stuk is PI-2 (je snijdt het sinus-stuk weg uit de rechthoek), maar je hebt 2 zulke gearceerde stukken dus heb je 2(PI - 2)

Berichten: 104

Re: [wiskunde] opp sin x

De oppervlakte onder onder de sinusfunctie voor x: 0 tot PI = 2 (kan je narekenen).
Daar kom ik niet uit..

Ik heb dan als primitieve van de sin x --> -cos x

Die loopt dus van 0 tot :P

Dus dan heb je -cospi.gif - -cos0 = 0 ;)

Bij mij klopt er nu dus helemaal niks meer van :P

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] opp sin x

Merk op dat de sinus maximaal is voor x = ½π en positief is voor 0<x<π. Wat weet je dus van de oppervlakte onder de sinuskromme tussen 0 en ½π, en de oppervlakte onder de sinuskromme tussen ½π en π?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 104

Re: [wiskunde] opp sin x

Merk op dat de sinus maximaal is voor x = ½π en positief is voor 0<x<π. Wat weet je dus van de oppervlakte onder de sinuskromme tussen 0 en ½π, en de oppervlakte onder de sinuskromme tussen ½π en π?
Huh.. ik snap er denk ik helemaal niks meer van ;)

Waarom moet je het opp in 2 delen uitrekenen dan? Je kan toch van 0 tot :P helemaal in 1 keer pakken? :P

Berichten: 234

Re: [wiskunde] opp sin x

Even een foutje
\( \int_0^{\pi} sinx dx = -cos(\pi)-(-cos(0)) = -(-1)-(-1)=2 \)
Nu de oppervlakte van de rechthoek = pi dus de oppervlakte = pi - 2. Maar je hebt 2 stukken dus 2(pi-2)

Berichten: 104

Re: [wiskunde] opp sin x

Ik snap het al!

Ik zat even in de knoei met al die mintekens ;)

Bedankt voor het helpen! =D>

Reageer