Excel 2003

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 247

Excel 2003

Hallo iedereen,

over een paar dagen heb ik informatica examen. Ik heb echter een vraag over een formule in excel waarvan ik

de functie niet begrepen heb. "Concatenate" heet hij. Ik heb vaag een definitie gevonden dat deze formule

ervoor zorgt dat je verschillende tekstelementen kan verwerken in een kolom, maar daar begrijp ik echt niks van.

Kan iemand mij dat uitleggen?

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Excel 2003

Ik kan het eigenlijk zelf niet beter uitleggen: Uitleg

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Excel 2003

Volgens mij is die functie iets uit het verleden, maar ik kan het goed mis hebben. Wat ik weet van het samenvoegen van verschillende cellen naar een andere cel in MS Excel is het volgende:

Stel: Cel A1 heeft de waarde "ezels" en B1 de waarde "brug".

In A2 kun je dan invoeren

Code: Selecteer alles

=A1&B1
Wat resulteert in "ezelsbrug".

Ook kun je naar believen iets tussen de waarden in laten zetten, bijvoorbeeld een streepje:

Code: Selecteer alles

=A1&"-"&B1
Wat resulteert in "ezels-brug".

Misschien dat hier in het verleden een aparte functie voor bestond, maar Concatenate levert bij mij niets op...

Edit: hmm..., volgens Rubens' link zou het wel moeten werken. Ik krijg echter een foutmelding. ;)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Excel 2003

Ik heb in Linux een nederlandse versie van office 2007 staan (in virtualbox) en daarin kan ik werken met

Code: Selecteer alles

=TEKST.SAMENVOEGEN(A1;B1)


Wanneer ik de engelse functie probeer krijg ik een foutmelding, de methode van Ger werkt wel om de strings 'op te tellen' maar dan krijg ik wel een speciale opmaak in die cel.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Excel 2003

tekst.samenvoegen werkt bij mij ook inderdaad. Vreemd, ik dacht dat Excel altijd de Engelse functies ook wel kende.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel 2003

Excel herkent de functies steeds in de native alsook in de Engelse taal (intern).

Het doel hiervan is dat spreadsheets die in een niet-Engelse taalversie van Excel begrepen worden door elke andere niet-engelse taal van Excel. Het Engels is de gemeenschappelijke buffer.

Echter: dit geldt als Ger een Nederlandse functie in een Nederlandse Excel opslaat, en dan deze zelfde file opent in een Engelstalige Excel (of gelijk welke andere taalversie) zal deze functie in de lokale Excel taalversie verschijnen.

Als jij echter in een Engeltalige versie een Nederlandstalige functie manueel invoert (of omgekeerd) krijg jij je gewoon een foutmelding.

Toch kan je je Nederlandstalige Excel versie als vertaler gebruiker.

Jij schrijft een Nederlandstalige actieve formule (in je Nederlandstalige Excel), dus niet als tekst, op een werkblad.

Je opent/insert een internationale Macro4 sheet (via tabs en right-click). Je kopieert/plakt die functie van het werkblad naar deze internationale macrosheet.

Op dat moment wordt die functie/formule gewoon Engelstalig.

Het doel hiervan is dat je voor macros eenvoudig onafhankelijk kan worden van de taalversie waarin een Excel werkboek gebruikt wordt.

Dus via Macrosheets kan jij zowel (werkende) Engelstalige als lokale taal versies van dezelfde formule in hetzelfde werkboek hebben. Dit geldt voor 'niet-Engelstalige' Excel versies. In Engeltalige Excel versies kan je alleen Engelstalige formules actief hebben.

Via VBA geraak je ook aan de Engelstalige formule in een niet-Engelstalige Excel versie.

Note: dat geldt dus tot en met XL2003 voor alle standaard werkbladfuncties (meeste) met uitzondering van de lijst die ik hier ooit ergens geënterd heb uit de Toolpak analysis add-in.

;) Het is mij niet duidelijk of ik hier eigenlijk duidelijk was.

CONCATENATE is gewoon een zeer gangbare functie, maar de grote hoop van de functies in Excel zijn oud aangezien er niet zoveel functies bijkomen (en degene die bijkomen zijn vaak groepjes met zeer specifieke functies als de nieuw CUBE functies in XL2007, de double-byte functies in XL(moet ik even opzoeken), enz.)

Ik heb een file waar alle bestaande Excel functies instaan met al hun taalversies en Excel versie van invoering.

Als die (ooit) af is zal ik die op een of andere manier ter beschikking stellen.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Excel 2003

In orde, nu ben ik al veel verdergeholpen.

een dikke merci aan iedereen!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Excel 2003

E.Desart schreef:Excel herkent de functies steeds in de native alsook in de Engelse taal (intern).

Het doel hiervan is dat spreadsheets die in een niet-Engelse taalversie van Excel begrepen worden door elke andere niet-engelse taal van Excel. Het Engels is de gemeenschappelijke buffer.

Echter: dit geldt als Ger een Nederlandse functie in een Nederlandse Excel opslaat, en dan deze zelfde file opent in een Engelstalige Excel (of gelijk welke andere taalversie) zal deze functie in de lokale Excel taalversie verschijnen.

Als jij echter in een Engeltalige versie een Nederlandstalige functie manueel invoert (of omgekeerd) krijg jij je gewoon een foutmelding.
Kijk, heb ik ook weer wat geleerd. =D>
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer