Springen naar inhoud

Terminologie: "problematiseren" en "brainstormen"


  • Log in om te kunnen reageren

#1

jmbr

    jmbr


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2009 - 15:16

Hallo lezers,

Ik loop allang tegen het begrip 'problematiseren' aan te hikken. Het valt gewoon niet op zijn plaats.
Wie kan mij dat uitleggen met een of meerdere voorbeelden.

Bedankt, JMB, Aruba

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Dido

    Dido


  • >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 augustus 2009 - 22:28

Problematiseren betekent gewoon 'ergens een probleem van maken', of 'iets omschrijven als een probleem'.

Een voorbeeld...
Het wijzertje van de oliemeter in een auto staat nu en dan eens een stuk hoger dan gewoonlijk. Ik kan dat gaan problematiseren: 'ik zie er een probleem in als dat gebeurt'. Ik denk dan bv. dat m'n motor het aan het begeven is.
De garagist daarentegen vindt dat dit helemaal geen probleem is. Dat is normaal, beweert die.

Is dit voldoende voor jou? Want ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat jouw vraag is...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

#3

jmbr

    jmbr


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2009 - 01:46

Welke wetenschapper helpt mij verder, met een antwoord op onderstaande vragen.
1) Wat is problematiseren? Graag een voorbeeld.
2) Wat is brainstormen? Graag een voorbeeld.
3) Wat is het verschil tussen beiden? Graag een voorbeeld.

Thanks, JMBR, Aruba

#4

Dido

    Dido


  • >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 augustus 2009 - 02:15

Ik veronderstel dat m'n antwoord op jouw vorige vraag in jouw vorige berichtje hierover niet volstaat? =D>

Problematiseren betekent gewoon 'ergens een probleem van maken', of 'iets omschrijven als een probleem'.

Een voorbeeld...
Het wijzertje van de oliemeter in een auto staat nu en dan eens een stuk hoger dan gewoonlijk. Ik kan dat gaan problematiseren: 'ik zie er een probleem in als dat gebeurt'. Ik denk dan bv. dat m'n motor het aan het begeven is.
De garagist daarentegen vindt dat dit helemaal geen probleem is. Dat is normaal, beweert die.

Is dit voldoende voor jou? Want ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat jouw vraag is...


Brainstormen houdt in dat je voor het zoeken naar de oplossing van een bepaald probleem, met meerderen gaat samenzitten en waarbij je alles wat in je opkomt als mogelijke oplossing, benoemt. Je bedenkt zoveel mogelijk antwoorden/ oplossingen. Ook de gekste oplossing die in je opkomt, moet dan vernoemd worden.
Pas na het brainstormen, ga je voor elke aangebrachte oplossing na of die goed is en welke dan de beste is.

Het voordeel van brainstormen is dat je samen mťťr weet dan je alleen weet. En als je ook de 'gekste' oplossingen benoemt, kan dit leiden tot meer creativiteit bij de anderen, wat dan weer kan bijdragen tot het vinden van de beste oplossing.

Zie ook: http://nl.wikipedia....ki/Brainstormen

Dido

Veranderd door Dido, 14 augustus 2009 - 02:15

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

#5

Apollinisch

    Apollinisch


  • >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2009 - 11:16

Brainstormen houdt in dat je (...) met meerderen gaat samenzitten

Kan natuurlijk evengoed in je eentje. Verder wordt de brainstorm-methode niet alleen gebruikt om problemen op te lossen, maar ook om bijvoorbeeld dat probleem te formuleren (volgens mij ben je dan tevens aan het problematiseren). En zo zijn er tal van situaties in elk denkbaar vakgebied waar je hier gebruik van kan maken.

Het voelt wel wat raar dat ik op een wetenschapsforum uit moet leggen wat brainstormen inhoudt. Ik bedoel, brainstormen...

Veranderd door Apollinisch, 14 augustus 2009 - 11:17


#6

Dido

    Dido


  • >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 augustus 2009 - 11:58

Hoi,
Je gaf me aan in een berichtje dat je brainstormen nog niet goed begrijpt, problematiseren wťl. Misschien begrijp je het nu al beter met de uitleg van Apollinisch?

Kan natuurlijk evengoed in je eentje

Klopt inderdaad.

Anders probeer ik het nog eens dmv. een voorbeeld.
Stel dat je met een jongere (ik noem hem even B) die zich steeds maar weer agressief (= vechten) opstelt tegenover anderen, wil gaan brainstormen over wat hij zou kunnen doen als een ander (die ik even X noem) hem onbeleefd aanspreekt.
Dus: jij, als therapeut en die jongere (B) benoemen allerlei mogelijkheden over hoe hij (B) zou kunnen reageren tegenover X. Je kan dit zo lang doen tot je echt geen mogelijke ideeŽn meer vindt. Dit kan je de 1ste fase van ideeŽn verzamelen noemen.

Na bijvoorbeeld 10 minuten nadenken, vinden jij (de therapeut) en B de volgende mogelijkheden:

(1) jij (B) kan zelf agressief gaan spreken tegen X
(2) je kan rustig aan X zeggen dat hij onbeleefd is
(3) je kan toch vriendelijk blijven ten aanzien van X
(4) je kan direct beginnen vechten met X
(5) je kan zeggen tegen X dat jij hem geen antwoord geeft, als hij zo onbeleefd tegen je is en dan weggaan
(6) je kan doen alsof je X niet gehoord hebt
(7) je kan jouw mes bovenhalen en dreigen hem te vermoorden als hij je nog eens zo aanspreekt.

OK, dat zijn dus de ideeŽn die naar boven zijn gekomen, in het overleg met B. Je ziet al direct dat er een aantal zaken tussen zitten die niet zo geschikt zijn, maar het is heel belangrijk bij het brainstormenom daar in die 1ste fase (= tijdens de fase van ideeŽn verzamelen) niet op te letten. Alle ideeŽn zijn even goed, tijdens die 1ste fase!!

Nu je al die ideeŽn hebt gevonden, ga je over naar de 2de fase: evalueren van de ideeŽn, dus kijken of het om goede of slechte ideeŽn gaat.
Tijdens die 2de fase is het wťl belangrijk van elk van de ideeŽn te overlopen en te kijken welke er wťl en welke niet zo goed zijn.
Je overloopt dus idee (1) tot en met (7), samen met B.
Dus: Wat vind je van (1)? Wat zijn de mogelijke gevolgen als je zo handelt? 'Tja, misschien gaat die ander dan beginnen vechten met mij. Dus is het misschien geen zo'n goed idee om zo te handelen.'
OK, over naar (2)... Wat zijn hier de mogelijke voor- en nadelen van?
enz...
Vermoedelijk zal je besluiten dat (4) en (7) geen zo'n goede ideeŽn zijn.
En misschien kom je met B tot het besluit dat bijvoorbeeld (5) voor B het beste aanvoelt. B zal dus proberen om dan niet meer direct te gaan slaan op X, maar hij zal proberen om te zeggen tegen X dat hij onbeleefd is en dat hij (B) dus geen antwoord geeft, waarop B dan zelf weggaat.

Nu heb je dus gezocht naar een mogelijke manier van handelen (een oplossing voor z'n agressie probleem gezocht) door middel van de methode 'brainstormen'

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures