Continue koeling (kouder en kouder)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 50

Continue koeling (kouder en kouder)

Ik zoek een oplossing voor een probleem.

Ik wil een bepaald vat koelen door het over een warmtewisselaar te pompen.

De gekoelde inhoud komt terug in het vat waar het gemengd wordt.

Ik wil weten hoe diep ik kan koelen door het een bepaalde tijd te laten circuleren.

Ik heb een vervangtheorie, maar denk dat deze niet volstaat.

Even toelichten.

Ik heb een vat met een bepaalde massa product (met soortelijke warmte).

Ik pomp het met een bepaald debiet over een warmtewisselaar met een gekende capaciteit.

Dit gedurende een bepaalde tijd.

Het product heeft een bepaalde starttemperatuur en ik wil weten hoe koud ik het ga krijgen als ik het x-tijd laat circuleren.

In het vat wordt het product ook gemengd.

Nu had ik het volgende al gevonden als vervangtheorie:

In plaats van het terug in het vat te pompen, pomp ik het tijdelijk in een tweede vat.

Na x-tijd pomp ik die twee vaten bijeen en zie wat de temperatuur dan is.

Dit lijkt bij benadering wel iets op te leveren, maar denk dat het nog niet 100% correct is.

Iemand een idee hoe ik dit beter kan berekenen?

Welke functie moet ik hebben omdat ik het reeds gekoelde product terug meng en weer over de warmtewisselaar pomp.

Hierdoor gaat het verse product (aangeleverd aan de warmtewisselaar) al van in het begin minder koud worden.

Alle hulp is welkom!!

Alvast bedankt

Berichten: 50

Re: Continue koeling (kouder en kouder)

Echt niemand???

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Continue koeling (kouder en kouder)

Echt niemand???
Daar ge het debiet kent kunt bepalen hoeveel tijd er nodig is(chronometer) om het water éénmaal over de warmtewisselaar te sturen en de bereikte temperatuur bepalen(thermometer). Nu kunt ge een grafiek tekenen(na iedere al bepaalde tijd hebt ge een nieuw gemeten temperatuur) en zo een eventuele trend bepalen.Wiskundig kunt ge dan wel een best passende kromme bepalen(vragen forum wiskunde)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Continue koeling (kouder en kouder)

Daar ge het debiet kent kunt bepalen hoeveel tijd er nodig is(chronometer) om het water éénmaal over de warmtewisselaar te sturen en de bereikte temperatuur bepalen(thermometer). Nu kunt ge een grafiek tekenen(na iedere al bepaalde tijd hebt ge een nieuw gemeten temperatuur) en zo een eventuele trend bepalen.Wiskundig kunt ge dan wel een best passende kromme bepalen(vragen forum wiskunde)
Daar ge het debiet kent kunt ge berekenen hoeveel tijd het kost om het water èènmaal over de warmtewisselaar te sturen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer