Springen naar inhoud

[wiskunde] breuksplitsen

• Log in om te kunnen reageren

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2009 - 14:47

Hey,

ik heb hier volgende integraal

LaTeX

als ik deze oplos met breuksplitsen dan zou ik dit moeten doen:

LaTeX

kan er mij iemand uitleggen waarom en wanneer ik die Dx+E daar nog eens moet aan toevoegen..? komt dit omdat de teller een hogere graad heeft dan de noemer?

thx!
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2463 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2009 - 15:04

Als je de noemer uitwerkt zie je dat je in de noemer een derdegraadspolynoom hebt, terwijl je in de teller een vierdegraadspolynoom hebt, dus dat verklaart inderdaad de extra term Dx+E.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 augustus 2009 - 15:30

Ik zou het gewoon in twee stappen aanraden, om wat minder van die variabelen in te voeren:
- indien graad(teller) niet kleiner dan graad(noemer) -> voer eerste de (staart)deling uit,
- van zodra graad(teller) kleiner dan graad(noemer) -> breuksplitsen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2009 - 15:53

TD, dus jij in het geval dat de teller hoger is van graad dan de noemer dezelfde wijze hanteren als die dat ze uitleggen hier op wisfaq?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 augustus 2009 - 16:14

Dat zou ik doen ja, eerst delen (de veelterm die je krijgt is eenvoudig te primitiveren) en op de overblijvende breuk (met graad in teller kleiner) breuksplitsen loslaten.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures