Optische activiteit aka

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 42

Optische activiteit aka

Hallo ideeren



Ik kan niet volledig begrijpen over optische activiteit van het product. Vooraal snap ik niet wanner een product optisch actief is?



Ik dacht dat product optisch actief is als die meer dan een dezelfde AKA heeft.

(asymmetrisch koolstofatoom is een koolstofatoom in een organische verbinding die vier verschillende groepen draagt).



Maar in andere boek heb ik gelezen dat er een AKA voldoende is voor een product, om optisch actief te zijn.



Is het juist dat als een product optisch actief is, heeft het dan steeds minsten een AKA? En waarop optische activiteit gebaseerd?



Alle mogelijke hulp welkom.



Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Optische activiteit aka

R2D2 schreef:Ik dacht dat product optisch actief is als die meer dan een dezelfde AKA heeft.

(asymmetrisch koolstofatoom is een koolstofatoom in een organische verbinding die vier verschillende groepen draagt).
Nee, er stond waarschijnlijk "een of meer" in je boek.


Is het juist dat als een product optisch actief is, heeft het dan steeds minsten een AKA?
Een voorwaarde is dat het molecuul geen spiegelsymmetrie kent. Dat is het geval wanneer er een asymetrisch C-atoom is, maar er zijn ook andere manieren. Zo zijn bisnaftolen chiraal (zie plaatje) en sommige metaalcomplexen kennen een chirale omrginging door de liganden.

Afbeelding
En waarop optische activiteit gebaseerd?
Het is niet in 3 zinnen uit te leggen, maar het heeft te maken met het feit dat elektronen in een molecuul interactie hebben met licht dat "in de buurt" komt (de lading van de moleculen zorgt voor een kleine verstoring van de diëlektrische constante). Dit geldt voor alle moleculen, maar in het geval van chirale moleculen werkt deze interactie meer 1 kant op dan de andere.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 42

Re: Optische activiteit aka

OK dank u.

Reageer