[natuurkunde] platte daken bij storm

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 341

[natuurkunde] platte daken bij storm

Er wordt gevraagd waarom het juist platte daken zijn die bij storm vaak van gebouwen getild worden. Volgens het antwoordenboek is het omdat er boven het dak lage druk ontstaat waardoor het dak dus omhoog getild wordt.

-Ten eerste snap ik niet waarom wind een lagere druk veroorzaakt. Als wind over een voorwerp heen gaat komt er toch juist meer lucht, en dus ook maar gewicht op dat voorwerp waardoor de druk toch juist groter zou moeten worden?

-Ten tweede begrijp nog steeds waarom juist platte daken wegwaaien. Is het omdat bij een schuin dak niet alle punten even hoog liggen en er dus niet op het hele dak een even grote druk werkt? Ik zou me ook nog wel kunnen voorstellen dat het te maken heeft met oppervlakte maar volgens de opgaven moet het met de wet van Bernoulli en daar komt oppervlakte niet in voor.

Hoewel er in de opgave staat dat je het moet uitleggen met de wet van Bernoulli staat de wet zelf niet in het boek dus het zou allemaal met woorden te begrijpen moeten zijn.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] platte daken bij storm

Het effect is vergelijkbaar met een vliegtuigvleugel. Daar ontstaat de lift ook aan de bolle kant omdat daar de lucht een grotere afstand moet afleggen en dus een hogere snelheid krijgt.

Bij hellende daken is dit overigens ook zo. Aan de windzijde is niet zoveel schade te duchten, maar je ziet bij een flinke storm dat juist aan de afwindige kant de pannen van het dak getild worden. Reden waarom boeren bij storm de schuurdeuren aan de afwindige kant openzetten om het drukverschil te vereffenen.

Re: [natuurkunde] platte daken bij storm

Het is de reden waarom vroeger op garagedaken enorme ladingen kiezelstenen werd neergelegd. Als de wind kans ziet onder de dakbedekking te komen dan wordt zonder die kiezels de dakbedekking opgetild. Tegenwoordig kan men door verbeterde technieken de deklaag op de ondergrond lijmen.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: [natuurkunde] platte daken bij storm

Het effect is vergelijkbaar met een vliegtuigvleugel. Daar ontstaat de lift ook aan de bolle kant omdat daar de lucht een grotere afstand moet afleggen en dus een hogere snelheid krijgt.


Waarom gaat de lucht dan sneller? Waarom kan de lucht aan de bovenkant niet gewoon slomer gaan dan de lucht aan de onderkant? En dan zou ik verwachten dat niet-platte daken het meeste risico lopen omdat de afstand die de wind dan moet afleggen groter is dan bij platte daken.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: [natuurkunde] platte daken bij storm

Waarom kan de lucht aan de bovenkant niet gewoon slomer gaan dan de lucht aan de onderkant?
Edit: Ik bedoel hier even snel i.p.v. slomer.

Reageer