Springen naar inhoud

Dun, licht, niet ontvlambaar materiaal

• Log in om te kunnen reageren

avsaase

avsaase

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2009 - 01:38

Hoi,

Ik zie je laatste tijd 's avonds vaak zo'n UFO ballon/Chinese lampion/rood lichtje in de lucht vliegen. Ik heb er ff naar gezocht op internet, maar die dingen kosten een paar euro. Niet dat dat echt en probleem is, maar het zijn zo simpele dingetje dat ik denk dat ik dat zelf ook wel kan maken. Het enige probleem is dat ik geen idee heb waar ik de ballon van moet maken (de rest van het ding lijkt me geen probleem). Op internet zijn de meeste ballonnen gemaakt van ge´mpregneerd rijstpapier, maar dat heb ik nou niet bepaald in mijn kast liggen. Weet iemand waar ik dit dingen kan kopen (in Utrecht)? Of weet iemand een ander dun, licht, niet ontvlambaar materiaal? Voor zover ik heb kunnen vinden zijn deze dingen gewon legaal.

Alvast bedankt,

Alexander

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2009 - 10:06

Het zijn thaise geluksballonnen, geloof ik.
Ze zijn bezig om de dingen illegaal te maken omdat ze nogal eens brand veroorzaken, doordat ze op een dak of weiland landen. Ze kunnen bovendien een probleem zijn voor scheep- en luchtvaart.

Wil je het min of meer brandbestendig maken, gebruik dan bijvoorbeeld PVC-folie, dat brandt al bijzonder slecht. Er zijn ook polymeren met speciale brandvertragers. Maar in beide gevallen zit je met stoffen die je liever niet in de natuur achterlaat.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 augustus 2009 - 10:22

Ik heb deze dingen nog nooit gezien, dus ik was een beetje versteld toen ik laatst in het nieuws zag dat ze verboden zouden worden.
Ik bedoel, het lijkt me nogal voordehandliggend dat deze dingen voor brand gevaar zorgen.
Je kunt de vlam niet geheel inpakken met een onbrandbaar materiaal want dan dooft de vlam. Als het in een bel-vorm is die open is van onderen, dan hoeft de wind het maar ergens tegenaan te gooien en de vlam kan alles in de fik zetten.

Ik dacht dat ze in Nederland slimmer waren.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8789 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 augustus 2009 - 13:07

Ik ben wel bekend met die balonnnen - of ze gevaarlijk zijn hangt een beetje van het weer af. Bij weinig wind gaat alles goed, ze stijgen dan tamelijk recht op, en beginnen pas weer te dalen als de vlam uit gaat.... dus niets dat brandend op de grond terecht komt.

Maar idd, als het waait kan het papier vlam vatten, en dan komt zo'n ding brandend naar beneden... bovenop een sawah is dat zo erg niet, maar hier kan het ongetwijfeld wel iets van waarde in brand zetten.

Iets dergelijks maken is overigens bijzonder eenvoudig, ik heb het als kind wel eens gedaan met zo'n komo-vuilniszak, wat ijzerdraad en een prop watten met terpentine... maar toen konden dat soort geintjes nog.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures