[informatica] java array

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[informatica] java array

De opdracht bestaat er uit een programma te schrijven voor het tonen van huurprijzen van strandcabines over verschillende jaren in een array. ( er zijn 6 cabines en 5 jaren)

De gegevens worden door de gebruiker zelf ingevoerd ( hiervoor wordt de staugio-methode gebruikt, dit genereert een invoervenster). Hierna is het de bedoeling om de jaarlijkse huurprijzen te berekenen en de stijging of daling van de huurprijzen t.o.v. het vorige jaar te berekenen. (hiervoor 2 extra arrays aanmaken)

En ten slotte wordt er gevraagd om een "rapport" te tonen waarin de 3 arrays worden getoond.

Bij het tonen van deze 3 arrays weet ik niet goed wat doen( het vullen en berekenen van de jaartotalen en de percentages lukt prima). Ik slaag er wel in om 1 array te tonen, maar nu vroeg ik mij af of er een efficiëntere manier bestaat voor het tonen van deze 3 arrays dan gewoonweg 3 keer de hierondergeplaatste lus te herhalen (en dan de array telkens te vervangen door respectievelijk de array met de jaartotalen en deze met de stijging/daling van de prijzen).

Alvast bedankt voor de hulp. (sorry voor de weinige opmaak in de code, tabs werken hier precies niet echt?)

public void displayInfo(){



StaugIO io = new StaugIO();



String info = " " + " YEAR "

+"\n" + " " +" FIRST SECOND THIRD FOURTH FIFTH"

+"\n CABINE" ;



for( int cab = 0; cab< AANTALCAB; ++cab)

{

info+= "\n"+ (cab+1);



for (int jaar =0; jaar< AANTALJAAR; ++jaar)

{

info+= " " + prijzen[cab][jaar];



}//end jaar-loop (tweede for-lus)

}//end cab-loop (eerste for-lus)

io.writeInfo(info);



}//end displayinfo

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [informatica] java array

Je kan code tags gebruiken om de opmaak te behouden. Zie voorbeeld hieronder.

Code: Selecteer alles

class MultiDimArrayDemo {

public static void main(String[] args) {

String[][] names = {{"Mr. ", "Mrs. ", "Ms. "},

{"Smith", "Jones"}};

System.out.println(names[0][0] + names[1][0]); //Mr. Smith

System.out.println(names[0][2] + names[1][1]); //Ms. Jones

}

}

Reageer