[wiskunde] Exponentiële en lineaire groei

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[wiskunde] Exponenti

Een kalf bij boer A weegt bij zijn geboorte 18kg en komt elke week 10% bij. Een kalf bij boer B weegt eveneens 18kg bij zijn geboorte en komt elke week 2 kg bij.

Geef de vergelijking waaruit men kan bepalen wanneer beide dieren weer even zwaar zijn.

Oplossing:

A=B

<=> 18 * 1,10^t = 18+2t

op het examen heb ik een gelijkaardige oefening gekregen. Toen ging het over een student die een vakantiejob deed en hij kon kiezen uit 2 betalingsmethodes: eentje die exponentieel groeide en eentje die lineair groeide. De vraag was: Wanneer zal exp = lineair.

Ik kon dit echter niet oplossen, volgens onze prof was er WEL een formule om dit te doen, maar ik heb deze formule echter nergens gevonden. Daarna vroeg hij mij ook nog of ik eens kon tonen of ik het met het rekenmachine kon oplossen... Wat ik ook niet kon. Hij deed niet via een grafiek ofzo maar via een bepaalde bewerking.

Kan iemand mij vertellen hoe je de T vindt voor A = B? Idem voor die student, ik weet niet hoe ik exact T bepaal.

Ik ben er bijna zeker van dat hij het weer gaat vragen, dus deze keer wil ik weten hoe ik het moet oplossen

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] Exponenti

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] Exponenti

In welke welk jaar zit je en welke richting volg je?

Berichten: 2

Re: [wiskunde] Exponenti

1ste bachelor Handelswetenschappen/TEW

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] Exponenti

Hmja, ik zie het niet. Het is dan een of andere wiskundige techniek die ik nog niet geleerd heb of die zo simpel is dat ik hem over het hoofd zie =D>

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] Exponenti

Willem90 schreef:18 * 1,10^t = 18+2t

Kan iemand mij vertellen hoe je de t vindt voor A = B?
Deze vergelijking is niet met de hand op te lossen. Je hebt de LambertW-functie nodig. Numeriek is het uiteraard gewoon te benaderen, ook met de grafiche rekenmachine.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer