Nachtdieren in pikdonker

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 34

Nachtdieren in pikdonker

Hey,

Met enkele vrienden vroegen we ons het volgende af:

Kunnen nachtdieren zien in het pikdonker of hebben ze toch altijd een beetje licht nodig zoals bv het licht van de maan?

Concreet: Als ik ze opsluit in een gesloten ruimte waar geen enkele vorm van licht binnenvalt, kunnen zij dan toch zien?

Persoonlijk denk ik dat geen enkel dier kan zien in het pikdonker.

Berichten: 12.262

Re: Nachtdieren in pikdonker

In het absoluut donker zien lijkt me inderdaad onmogelijk.

In de praktijk wordt het natuurlijk nooit echt helemaal donker, zelfs in een bewolkte nacht bij nieuwe maan komt er nog wel een beetje sterrenlicht door het wolkendek heen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Nachtdieren in pikdonker

Het weefsel dat verantwoordelijk is voor het nachtzien heet tapetum lucidum. Het reflecteert licht terug naar de retina, zodat de fotoreceptoren meer licht kunnen opvangen dan er eigenlijk is.

Inderdaad, er is dus zeker een minimum aan lichtinval nodig om te kunnen zien in het donker. Sommige dieren leven in zulke omstandigheden, dat er zelfs te weinig licht aanwezig is om naar de retina te reflecteren. Dat is een gevolg van evolutie.

Bijvoorbeeld: mollen (alhoewel sommigen stellen dat ze toch een minimum aan zicht hebben), bepaalde garnaalsoorten, copepods,...
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Nachtdieren in pikdonker

davy schreef:Hey,

Met enkele vrienden vroegen we ons het volgende af:

Kunnen nachtdieren zien in het pikdonker of hebben ze toch altijd een beetje licht nodig zoals bv het licht van de maan?

Concreet: Als ik ze opsluit in een gesloten ruimte waar geen enkele vorm van licht binnenvalt, kunnen zij dan toch zien?

Persoonlijk denk ik dat geen enkel dier kan zien in het pikdonker.
De vraag licht een beetje dubbel:

Is infra-rood licht of niet?

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=64349

Er zijn wel degelijk dieren die infra-rood zien (en voor ons kan het dan best pikdonker zijn).
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Nachtdieren in pikdonker

Inderdaad, Eric. Verder "ziet" een vleermuis door middel van ultrasoon geluid. Alhoewel ik niet weet of hij ook echt de situatie in zijn hersenen te zien krijgt zoals wij die te zien krijgen door onze ogen te gebruiken.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Nachtdieren in pikdonker

Strikt genomen zou ik een vleermuis wel blind noemen. Door het ultrasone krijsen en door de bijkomende reflectie horen ze eigenlijk wat er zich in de omgeving bevindt. In hun hoofd krijgen ze dan een 3D beeld. Maar dat is hetzelfde principe wat een blinde doet. Met zijn stok en met zijn gehoor krijgen ze ook een eigen interpretatie van de omgeving.

Maar daar kan iedere persoon anders over denken, het hangt puur af van je definitie van blind. Zie je blindheid als een pure visuele handicap (zoals ik), of als een afwezigheid van de perceptie van beeldsignalen in de hersenen?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 12.262

Re: Nachtdieren in pikdonker

Wat vleermuizen doen zou ik iig niet qualificeren als 'zien'. Ik kan op de tast in het donker ook wel het verschil bepalen tussen een kubus en een bol, maar dat zou je ook geen 'zien' noemen.

Dieren als slagen hebben sensoren voor ver-IR, en voelen daarmee warmte. Strict genomen voelen ze daarmee warmtestraling, langgolvig IR licht. In die zin zouden wij ook zonder extra lichtbron kunnen zien als de wereld letterlijk gloeiend heet is.

In die zin zou ik 'zien' toch beperken tot wat een organsime met zijn ogen doet. Er zijn dieren die nabij-IR kunnen zien, maar dat beperkt zich toch tot relatief korte golflengtes (1000 nm oid) waardoor het niet nuttig is om thermische emissie te zien.
Victory through technology

Reageer