Springen naar inhoud

Temperatuur van de zon

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 29 juni 2005 - 11:42

Hey mensen.

Ik heb op school een opdracht gekregen over hoe de temperatuur van de zon wordt bepaald. Ik heb gekeken op internet, maar ik kon niet vinden. Zou een van jullie mij precies willen uitleggen hoe dat werkt, of mij een link willen geven naar een of andere site?

Alvast bedankt

Greetz

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Comm

Comm

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2005 - 11:57

Mijn gevoel zegt dat jij je er makkelijk van af wilt maken. Er is zat informatie te vinden op internet. Pak google en zoek op 'temperatuur van de zon'

zweistein

zweistein

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2005 - 19:56

dat meten ze via infrarood, aangezien de zon redelijk dichtbij staat.

bij sterren die verder weg staan kun je dit soort informatie uit het spectrum halen wat de ster afgeeft.

• Gast

Geplaatst op 30 juni 2005 - 16:15

Mijn gevoel zegt dat jij je er makkelijk van af wilt maken. Er is zat informatie te vinden op internet. Pak google en zoek op 'temperatuur van de zon'

Ik heb nu in totaal meer dan 2 uur zitten zoeken op het internet, maar ik heb niets gevonden van een duidelijke uitleg. Ik weet niet of jij het zo makkelijk kan vinden, maar anders mag je het van mij proberen.

• Gast

Geplaatst op 30 juni 2005 - 17:00

http://www.fys.ruu.n...n is dit iets

• Gast

Geplaatst op 30 juni 2005 - 17:11

Die had ik ook al gezien, maar werd er niet heel erg veel wijzer van.. :shock:

maar toch bedankt!

De groene hond

De groene hond

• >100 berichten
  • 153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2005 - 18:13

Nee, dat kan kloppen, er is geen 'vaste' temperatuur op de zon, net zo min als dat er een 'vaste' temperatuur op aarde is...
In de kern v/d zon is het ongeveer 15 miljoen Kelvin
En aan de oppervlakte ongeveer 6000 Kelvin

http://www.solarview...sun/sundiag.jpg
Misschien kan dit plaatje je helpen met school.

Veel succes iniedergeval!
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

• Gast

Geplaatst op 30 juni 2005 - 18:35

Ik weet wat de temperaturen zelf zijn enzo, dat heb ik genoeg gelezen.

Maar hoe komen ze aan die temperaturen, hoe bepalen ze dat?

Comm

Comm

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2005 - 21:04

ze meten het volgens mij met radiostraling

rodeo.be

rodeo.be

• >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2005 - 09:00

ze meten het volgens mij met radiostraling

idd; volgens de wet van ..., die een verband geeft tussen maximale golflengte in de straling, en warmte van het oppervlak. Sla mij door, maar ik denk dat het iets is als

lambda = 2900 T
???

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juli 2005 - 09:19

Ik heb nu in totaal meer dan 2 uur zitten zoeken op het internet, maar ik heb niets gevonden van een duidelijke uitleg. Ik weet niet of jij het zo makkelijk kan vinden, maar anders mag je het van mij proberen.

ingevuld in google: how do you measure the sun temperature.
hit 2: Druk op "view the lesson", het is ff zoeken, en het ziet er niet uit, maar je komt vanzelf wel ergens op antwoorden volgens mij

Hit 4: Volgens mij ook hulpvaardig.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juli 2005 - 20:22

Je weet gewoon dat de zon een zwarte straler is, en dan kan je het emissiespectrum van de zon fitten aan de formule van Planck. Uit de fit volgt dan direct de temperatuur.

Ik formuleer het expres zo: nu moet je nog wel je huiswerk doen, maar met een beetje zoeken op Wikipedia / Google moet je er zo uit kunnen komen.
Never underestimate the predictability of stupidity...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures