Dienstplicht

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 76

Dienstplicht

Hallo, onlangs dacht ik aan iets.

Ik ben nu bijna 18 jaar, da's het jaar jaar dat mensen vroeger diensplicht hadden. Gelukkig ben ik er te laat voor geboren. Maar ik herinner me dat een paar jaar geleden een politicus de dienstplicht terug wou invoeren. Zou dat werkelijk kunnen?

Moest dat inderdaad gebeuren, zou dat hier in België nog een aantal jaar duren. Zou iemand van bijvoorbeeld 22 dan nog opgeroepen kunnen worden ondanks zijn leeftijd?

Stel dat er plots een grote oorlog uitbreekt en dat België/Nederland direct of indirect zwaar onder lijdt (zoals GB en Amerika in tijde). Kunnen jonge mannen (en misschien ook vrouwen) gedwongen worden om soldaat te worden?

(Ik weet wel dat de kansen heel erg klein zijn, maar je weet maar nooit. Er zijn altijd wel van die extremistische stokers. En het klinkt misschien laf, maar ik ben niet van plan om te sterven voor een vaderland of iets anders.)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Dienstplicht

Ik weet niet hoe het in Belgie geregeld is, maar in Nederland is de dienstplicht niet afgeschaft, maar opgeschort. Dat betekent dat die desgewenst direct weer ingevoerd kan worden.

Maar volgens mij gaat dat niet met terugwerkende kracht. Dus de dienstplicht geldt dan alleen voor diegenen die na de herinvoering de dienstplichtige leeftijd bereiken.

Het niet willen sterven voor het vaderland of anders is niet laf, maar realistisch. Als iedereen er zo over dacht zou de oorlog vanzelf verdwijnen. Mensen zijn niet geschapen om elkaar af te slachten.

Berichten: 128

Re: Dienstplicht

Wil je een garantie dat er geen algehele mobilisatie komt? Die kun je natuurlijk niet krijgen. Niemand kan dat uitsluiten. Rechten en plichten kunnen onder extreme omstandigheden extreem veranderen. Gelukkig is de kans op een algehele mobilisatie erg klein, gezien het feit dat er niet zo'n enorm conflict aan zit te komen. Maar ja stel dat ons land zelf wordt aangevallen en dat mensen ook jou iets willen aandoen, dan is de keuze vluchten of vechten en kun je moeilijk zeggen "ik doe niet mee jongens".

Ik vind het nog steeds ongelooflijk hoe kort het geleden is dat ons land gewelddadig is bezet, en wat voor een vreselijk regime hier destijds de macht voor een jaar of vijf heeft overgenomen. Ons land is nog geen mensenleven lang vrij! En kijk hoe zeker we ons denken van een stabiele vrede en vrijheid. Is het echt bijna onmogelijk dat tijdens ons leven een oorlog op onze landsbodem zal plaatsvinden? Ik durf het echt niet te zeggen, nu de geschiedenis ons geleerd heeft waartoe mensen in staat zijn.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Dienstplicht

Kon je niet kiezen tussen dienstplicht en burgerplicht?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Dienstplicht

Virliber schreef:Ik ben nu bijna 18 jaar, da's het jaar jaar dat mensen vroeger diensplicht hadden. Gelukkig ben ik er te laat voor geboren. Maar ik herinner me dat een paar jaar geleden een politicus de dienstplicht terug wou invoeren. Zou dat werkelijk kunnen?

......

Kunnen jonge mannen (en misschien ook vrouwen) gedwongen worden om soldaat te worden?
Men kan wetten altijd wijzigen of aanpassen. Als dus ooit de noodzaak zou bestaan en er is een democratische meerderheid kan alles. De vraag is hoe realistisch dat dit is (zeker op korte termijnen). Het leger is maar uitgerust voor x man. En soldaten hebben die niet goed weten wat de voor en achterkant van hun geweer is is niet direct handig.

En er is nog de noodtoestand die kan uitgeroepen worden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Noodtoestand

In België was die dienstplicht soms een beetje een soep.

Door geboorte (destijds 3-broeder dienst, later 2-broeder dienst) was ik (als 5de jongen) vrijgesteld van dienstplicht. De oudste was vrijgesteld (steun aan het gezin), 2de werd paracommando (héél zware legerdienst, vrijheidsstrijd/perikelen periode Belgisch Congo), 3de werd vrijgesteld omdat er teveel soldaten waren dat jaar (juist na de oorlog werden er blijkbaar jongens bij de vleet gemaakt), 4de werd officier (90% verveling en niets doen), en plots werd die 5de (als 5de vrijgesteld), omdat ze met de 3de niets konden doen wegens teveel soldaten dat jaar wel dienstplichtig.
Eric

Berichten: 76

Re: Dienstplicht

Dankuwel.

Ik ga misschien een beetje ver in het onderwerp, maar het is wel interessant om te weten. En het kan zeker geen kwaad om in zekere zin er al een beetje over te weten.

Maar stel dat je wordt opgeroepen om mee te vechten in een oorlog, is er iets dat je kan doen om een van de minder gevaarlijke jobs te krijgen? of hangt dat af van je studies/beroep?

Vb ingenieurs, chauffeurs en artsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Dienstplicht

klazon schreef:Ik weet niet hoe het in Belgie geregeld is, maar in Nederland is de dienstplicht niet afgeschaft, maar opgeschort. Dat betekent dat die desgewenst direct weer ingevoerd kan worden.

Maar volgens mij gaat dat niet met terugwerkende kracht. Dus de dienstplicht geldt dan alleen voor diegenen die na de herinvoering de dienstplichtige leeftijd bereiken.
Is dat zo?
stel dat je wordt opgeroepen om mee te vechten in een oorlog, is er iets dat je kan doen om een van de minder gevaarlijke jobs te krijgen?
Word imam, pastoor, predikant of rabbijn. Of broeder.

Berichten: 128

Re: Dienstplicht

Ik zie het al voor me!

"Zo jongen, wat drijft je ertoe om je in de kerk je levenswerk te verrichten?"

"Ehm... dan ben ik veiliger bij een eventuele mobilisatie"

"Dus u wilt werken in de verpleging? Dit is toch erg zwaar en matig betaald werk. Wat motiveert u hiertoe?"

"Nou, dan hoef ik niet te vechten als het oorlog wordt"
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Reageer