Samenstelling lucht op aarde

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Samenstelling lucht op aarde

Hallo,

Ik vroeg mij af waarom als stikstof zwaarder is dan lucht we op zeeniveau altijd 20,9% zuurstof hebben en 78% stikstof.

Mvrg,

Berichten: 128

Re: Samenstelling lucht op aarde

Volgens mij wordt de lucht gemengd door beweging ("wind") en door warmtebeweging van de moleculen. Bovendien wordt op het aardoppervlak voortdurend zuurstof geproduceerd.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Samenstelling lucht op aarde

Overigens heeft stikstofgas juist een kleinere dichtheid dan zuurstofgas, en daarmee dan lucht. Scheelt trouwens niet zóveel. De constante menging die Lupus aanhaalt is er inderdaad de oorzaak van dat je tot op grote hoogte (zo'n 100 km) geen significante verschillen in samenstelling van de lucht kunt meten, afgezien van waterdamp dan (en dat is dan grotendeels een kwestie van temperaturen op grote hoogte).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.546

Re: Samenstelling lucht op aarde

Op zeeniveau bevat de lucht meer stikstof dan zuurstof omdat de atmosfeer in zijn geheel meer stikstof dan zuurstof bevat. Tegenover dat verschil is het verschil in molekuulgewicht bijna verwaarloosbaar. De verhouding van het aantal molekulen van twee gassen op zeeniveau is (a1/a2)·(m1/m2), waarin a het aantal molekulen in de hele atmosfeer voorstelt, en m het molekuulgewicht. Dit geldt als de atmosfeer goed gemengd is.

Het wordt een ander verhaal als de gassen niet volledig gemengd zijn. Een ballon met pure stikstof is lichter dan lucht, en wil opstijgen (indien het gas dezelfde temperatuur heeft als zijn omgeving, en het gewicht van de ballon verwaarloosbaar is). Als je de ballon doorprikt zal de inhoud als een gasbel op dezelfde manier opstijgen, tot aan een inversielaag. Als de gasbel groot is zal hij aanvankelijk weinig mengen met de omringende lucht. Maar op den duur zal de gasbel toch volledig mengen met de omringende lucht.

Berichten: 4

Re: Samenstelling lucht op aarde

Dank voor de antwoorden.

Ik vroeg het mij af omdat als ik op mijn werkeen beetje stikstof laat ontsnappen dit naar de grond zakt. Dit is ook goed te meten met de gasmeters die wij hebben die geven nl. nagenoeg 0% zuurstof aan. Ik begrijp echter nogsteeds niet goed waarom bijvoorbeeld in een kelder het zuurstofpercentage niet iets lager wordt bij de grond.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.546

Re: Samenstelling lucht op aarde

Ik vroeg het mij af omdat als ik op mijn werkeen beetje stikstof laat ontsnappen dit naar de grond zakt. Dit is ook goed te meten met de gasmeters die wij hebben die geven nl. nagenoeg 0% zuurstof aan. Ik begrijp echter nogsteeds niet goed waarom bijvoorbeeld in een kelder het zuurstofpercentage niet iets lager wordt bij de grond.
De stikstofbel die je laat ontsnappen (bedoel je uit een gasfles?) is blijkbaar kouder dan de omgevende lucht, daarom zwaarder dan de lucht, en daarom wil de ontsnapte gasbel dalen. Hij daalt sneller dan hij mengt met de omringende lucht.

Als je een zuurstofbel laat ontsnappen uit een gasfles gebeurt hetzelfde. De zuurstofbel is zwaarder dan de lucht en zakt naar de grond. Als daar een kelder is dan zakt het de kelder in. Vervolgens kun je gaan zitten wachten terwijl de zuurstofbel geleidelijk mengt met de buitenlucht, door diffusie en wervelingen.

Reageer