[natuurkunde] brekingsindex / grenshoek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[natuurkunde] brekingsindex / grenshoek

Hey allemaal,

Ik raak altijd in de war met de brekingsindex. Op internet is er nogal verwarring veroorzaakt bij mij. Daarom graag een verrificatie van wat ik denk wat goed is:

Afbeelding

brekingsindex nlucht-->water : 1,33

brekingsindex nwater-->lucht : 1/1,33

n > 1 naar de normaal toe

n < 1 van de normaal af

sin(i) / sin ® = ninvallende-->uitgaande lichtstraal

sin (i) / sin (90) = 1 / n

sin (i) = sin (90) / n

sin (g) = 1 / n

g = sin-1 (1/n)

n: normaal

g: grenshoek

n: brekingsindex

i: hoek van inval

r: hoek van breking

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] brekingsindex / grenshoek

Je geeft je eigen interpretatie aan het begrip brekingsindex, en daar zou de verwarring wel eens vandaan kunnen komen. Brekingsindex is een stofeigenschap. Voor vacuüm is die 1,00000etc. Voor lucht nagenoeg 1, voor water ca 1,33, voor glas ergens rond de 1,6 (hangt af van de glassoort) voor diamant 2,42.

Hoe sterk een lichtstraal afbreekt op de overgang van de ene stof naar de andere hangt dan af van de verhouding van die brekingsindexen van de afzonderlijke stoffen. (Maar er bestaat dus niet zoiets als een brekingsindex voor een overgang van de ene stof naar de andere.)

Dus pas je de wet van Snellius toe:
\(sin( i )\cdot n_i = sin( r )\cdot n_r\)


grenshoek is die hoek van inval "i" waarbij de brekingshoek "r" 90° is, en sin( r ) dus gelijk aan 1.
\(sin( grenshoek ) \cdot n_i = 1 \cdot n_r\)


even omwerken om "i" te berekenen:
\(sin( grenshoek ) \cdot n_i = n_r\)
\(sin( grenshoek ) = \frac{n_r}{n_i}\)
\(( grenshoek ) = bgsin(\frac{n_r}{n_i})\)
omdat een boogsinus voor waarden groter dan 1 niet bestaat, volgt ook vanzelf dat als licht van een optisch ijlere stof (zoals lucht , ni=1) naar een optisch dichtere stof (bijv water, nr= 1,33) gaat er geen grenshoek optreedt. Maar andersom wél.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer