Isoleren bakfiets voor gekoeld transport

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Isoleren bakfiets voor gekoeld transport

Ik heb een vraag over het volgende: ik wil graag een bakfiets isoleren tegen warmte zodat ik hier gekoelde producten in kan transporteren. Het gaat om koelkastproducten die een temperatuur moeten hebben van tussen de 2 en 6 graden Celsius. De producten moeten gedurende maximaal 4 uur op deze temperatuur koel gehouden worden in de bakfiets. Dit wil ik bereiken door de bakfiets te isoleren en koelelementen te gebruiken.

Nou wordt er in standaard koelboxen voor isolatie meestal gebruikgemaakt van piepschuim als isolatiemateriaal, dit werkt goed maar heeft ook een nadeel: het neemt nogal veel plek in. Daarom ben ik op zoek naar andere isolatiematerialen die net zo goed werken maar minder ruimte innemen.

Concreet zat ik eraan te denken om bijvoorbeeld een soort alimuniumfolie te gebruiken. Nou kom ik er echter niet helemaal uit of dit een goede vorm van isolatie is, de folie weerkaatst immers stralingswarmte. Echter ik wil de folie aan de binnenkant van de bakfiets plaatsten ( zodat deze er niet uitziet als een rijdende UFO ;) ) maar is het dan niet zo dat de stralingswarmte bij het bereiken van de buitenkant van de bakfiets het hout opwarmt waarna het door geleiding de binnenkant van de bakfiets opwarmt? Dan zou het gebruik van folie immers niet veel uitmaken... Of is het zo dat het hout op zijn beurt weer stralingswarmte uitzendt die met folie kan worden tegengehouden?

Sorry voor deze vage post maar het komt er dus op neer dat ik hoop dat iemand me wat kan vertellen over of het een goed idee is om folie te gebruiken als isolatie, of dat iemand een goede suggestie heeft voor een ander dun isolatiemateriaal. Alvast bedankt!

Berichten: 2.746

Re: Isoleren bakfiets voor gekoeld transport

aluminiumfolie is goed tegen straling. Maar er is veel meer warmteoverdracht via convectie en conductie. Als ik jou was, zou ik het gewoon bij piepschuim houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Isoleren bakfiets voor gekoeld transport

Misschien is dit iets voor je?

http://en.wikipedia.org/wiki/Dry_ice

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Isoleren bakfiets voor gekoeld transport

Je zou voor de isolatie ook Roofmate kunnen gebruiken. Dat zijn isolatieplaten die net als piepschuim van polystyreen zijn gemaakt, maar dan op een andere manier geschuimd. Voordeel van Roofmate is dat het mechanisch sterker is dan piepschuim, nadeel is dat het een stuk duurder is.

Wat je in ieder geval moet doen is de buitenkant van je koelbak wit schilderen. Ziet er minder ufo-achtig uit dan alu-folie, maar weerkaatst de warmte ook goed.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Isoleren bakfiets voor gekoeld transport

Aluminiumfolie isoleert niet, het beïnvloed alleen de warmteoverdracht door straling. Maar dat heeft alleen nut als je iets warmer dan de omgeving wilt houden.

Daarom zie je slachtoffers van ongelukken of natuurrampen wel eens met aluminiumfolie om zich heen om hun warmteverlies door straling laag te houden.

Voor die bakfiets gewoon polystyreen gebruiken dus, of wellicht dat polyurethaanschuim ietsje beter isoleert.

Echt goede isolatie bereik je met een vacuum gezogen wand, maar daar betaal je dan wel voor.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Isoleren bakfiets voor gekoeld transport

Volgens deze website isoleert polyurethaan inderdaad beter dan polystyreen.

Berichten: 2

Re: Isoleren bakfiets voor gekoeld transport

Hallo allemaal,

Sorry voor mijn late reactie ik had het nogal druk ;)

Bedankt voor al jullie suggesties! Ik ben bekend met droogijs maar de rede dat ik dat liever niet wil gebruiken is dat het 1. lastig te verkrijgen is, zeker in de kleine hoeveelheid die je nodig hebt om een bakfiets te koelen en 2. zorgt voor extra gedoe ivm veiligheid maar ook omdat dat droogijs eerst weer ergens opgehaald moet worden en dan in de bakfiets geplaatst moet worden enzovoort.

Het lijkt met duidelijk dat het inderdaad het beste is om gebruik te maken van polystyreen of polyurethaan. Deze laatste ga ik zeker goed uitzoeken, maar het moet eigenlijk wel mogelijk zijn om dit zelf te doen omdat het natuurlijk heel duur wordt om mensen te laten komen alleen om één bakfiets te isoleren. Echter zeker een interessante optie!

Nogmaals bedankt allemaal en ik zal nog even laten horen wat de definitieve keuze wordt!

Groeten,

Naaub.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Isoleren bakfiets voor gekoeld transport

Vacuum is een andere manier, denk aan een thermosfles. Dit is wel moeilijker te maken.

Berichten: 12.262

Re: Isoleren bakfiets voor gekoeld transport

Klinkt als een dagje klussen met wat bussen PUR schuim en plankjes voor de binnenbak... en een mooie dubbele deksel natuurlijk!
Victory through technology

Berichten: 72

Re: Isoleren bakfiets voor gekoeld transport

Als koelelement kan ik je grote petflessen met zout water erin aanbevelen die je eerst bevriest.

Reageer