Botsen van gas-moleculen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 341

Botsen van gas-moleculen

Er ontstaat druk in een vat door het botsen van de gas-moleculen tegen de wand. Als die moleculen tegen de wand botsen geven ze dus energie af. Betekent dit dan dan de moleculen langzamer gaan bewegen naarmate ze meer botsingen maken? Naar mijn gevoel klinkt dit goed maar het is wel in strijd met de wet van Boyle, want als je dan het volume van het vat bijvoorbeeld twee keer zo klein zou maken zouden de moleculen ook twee keer zo vaak tegen de wand aan botsen en dus ook twee keer zo snel energie verliezen waardoor de druk dus ook weer naar benenden gaat. Als dit niet klopt, waar komt dan de druk vandaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Botsen van gas-moleculen

Waarom verliezen de moleculen energie? Er wordt toch geen arbeid geleverd?

Je kan die botsingen als volkomen elastisch beschouwen. Dit houdt in dat er geen kinetische energie verloren gaat. Aangezien de wand niet van snelheid verandert, zullen de deeltjes na de botsing ook de zelfde kinetische energie (snelheid) hebben als voor de botsing.

Het is de temperatuur die de deeltjes op snelheid houdt. Dus stel dat ze zouden vertragen, zorgt de omgevingstemperatuur ervoor dat ze terug op snelheid geraken. Maar ik zie niet in waarom ze zouden vertragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Botsen van gas-moleculen

Ok, dus ook al verliest een voorwerp zelf geen energie dan kan dat voorwerp toch nog een kracht uitoefenen op de ondergrond? En komt dat dan door de derde wet van Newton? Dat is namelijk de enige manier die ik me kan voorstellen waardoor er toch druk ontstaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Botsen van gas-moleculen

Verplaatst naar Thermodynamica.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 46

Re: Botsen van gas-moleculen

Ok, dus ook al verliest een voorwerp zelf geen energie dan kan dat voorwerp toch nog een kracht uitoefenen op de ondergrond? En komt dat dan door de derde wet van Newton? Dat is namelijk de enige manier die ik me kan voorstellen waardoor er toch druk ontstaat.


Doordat de wand veel veel zwaarder is dan de gasmoleculen zal deze niet versnellen of vertragen en door behoud van impuls blijft dus alle beweging in het gas-molecul.

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Botsen van gas-moleculen

Je kan de derde wet van newton er inderdaad bij betrekken. Het gas oefent kracht uit tegen de wand, en die wand zal een reactiekracht terug uitoefenen.

Als je een kracht uitoefent, verlies je niet noodzakelijk energie. Het is pas als die kracht een zichtbaar resultaat heeft (verplaatsing van een massa, een object versnellen of vertragen) dat je kan spreken van geleverde energie. Want dan werd er arbeid geleverd.
Ok, dus ook al verliest een voorwerp zelf geen energie dan kan dat voorwerp toch nog een kracht uitoefenen op de ondergrond?
Precies. Als je tegen de muur leunt, oefen je er een kracht op uit. Maar zonder resultaat, omdat de muur "terugduwt" volgens de derde wet van newton. Het resultaat is dus 0. Jij hebt een kracht op de muur uitgeoefend, maar dat heeft je geen energie gekost. Tenzij je natuurlijk veel spierkracht gaat gebruiken, maar dat is een complexer verhaal.

Reageer