[fysica] energie bij het bevriezen van water in een koelkast

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 226

[fysica] energie bij het bevriezen van water in een koelkast

Hoeveel energie moet een ijskast aan 1,5 kg water van 20°C onttrekken om ijs van -12°C te maken?

Oplossing: De koelkast moet zoveel warmte aan het water onttrekken dat het water van 20°C naar 0°C afkoelt, en dan overgaat in ijs, dat vervolgens van 0° tot -20°C (staat in het boek, maar ik denk dat het -12°C moet zijn?) wordt afgekoeld.

Q = m*cwater*(20°C-0°C) + m*l + m*cijs*(0°C - (-12°C))

ik snap deze vergelijking niet helemaal...smeltwarmte is toch niet nodig als je kunt berekenen welke energie er nodig is om van 20°C naar 0°C te gaan en van 0°C naar -12°C te gaan?

Of...komt dat omdat je enerzijds de energie moet berekenen om het water naar 0° te laten gaan met daarbovenop de energie die nodig is om de faseovergang van water naar ijs in te zetten?

EDIT: ik snap ook niet hoe ze aan (0°C - (-12°C)) komen, ik zou namelijk eerst (-12°C - 0°C) gedacht hebben, of is dat enkel het geval bij warmteoverdracht tussen 2 systemen? Nu ik daar aan denk zou die (0°C + 12°C) wel logischer zijn, of is mijn denkwijze hier verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] energie bij het bevriezen van water in een koelkast

Laat dus maar, ik weet het al...sorry voor het nutteloze topic ;)

EDIT: dit vraagstuk komt trouwens uit 'Natuurkunde voor wetenschap en techniek deel II' van Douglas C. Giancoli, net als het vorige vraagstuk waar ik problemen mee had...(bronvermelding dus..)

Reageer