Springen naar inhoud

[fysica] energie bij het bevriezen van water in een koelkast

• Log in om te kunnen reageren

anakin skywalker

anakin skywalker

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2009 - 15:46

Hoeveel energie moet een ijskast aan 1,5 kg water van 20C onttrekken om ijs van -12C te maken?

Oplossing: De koelkast moet zoveel warmte aan het water onttrekken dat het water van 20C naar 0C afkoelt, en dan overgaat in ijs, dat vervolgens van 0 tot -20C (staat in het boek, maar ik denk dat het -12C moet zijn?) wordt afgekoeld.

Q = m*cwater*(20C-0C) + m*l + m*cijs*(0C - (-12C))

ik snap deze vergelijking niet helemaal...smeltwarmte is toch niet nodig als je kunt berekenen welke energie er nodig is om van 20C naar 0C te gaan en van 0C naar -12C te gaan?

Of...komt dat omdat je enerzijds de energie moet berekenen om het water naar 0 te laten gaan met daarbovenop de energie die nodig is om de faseovergang van water naar ijs in te zetten?

EDIT: ik snap ook niet hoe ze aan (0C - (-12C)) komen, ik zou namelijk eerst (-12C - 0C) gedacht hebben, of is dat enkel het geval bij warmteoverdracht tussen 2 systemen? Nu ik daar aan denk zou die (0C + 12C) wel logischer zijn, of is mijn denkwijze hier verkeerd?

Veranderd door anakin skywalker, 17 augustus 2009 - 15:49

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anakin skywalker

anakin skywalker

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2009 - 16:17

Laat dus maar, ik weet het al...sorry voor het nutteloze topic ;)

EDIT: dit vraagstuk komt trouwens uit 'Natuurkunde voor wetenschap en techniek deel II' van Douglas C. Giancoli, net als het vorige vraagstuk waar ik problemen mee had...(bronvermelding dus..)

Veranderd door anakin skywalker, 17 augustus 2009 - 16:21

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures