Springen naar inhoud

Dunne-darm vs colondiaree

• Log in om te kunnen reageren

Autumn

Autumn

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2009 - 16:37

Hoi!

Zouden jullie me een handje kunnen helpen? Want ik kan er weer eventjes niet goed aan uit...
Ik heb begrepen dat er bij dunne darm diarree veel vochtverlies (want dd krijgt elke dag ongeveer een load van 8,5 liter aangeboden, waarvan ze normaal dus 6,5 liter reabsorbeert); bij dd-diaree is er ook NaHCO3 verlies.

Bij colondiarree is er een minder groot volume aan diarree (want colon krijgt slechts 2 liter vloeistof over de vloer)
en bij colondiarree is er dus KHCO3 verlies ( want normaal gezien is er actieve absorptie van K in distale colon)

behandelling:
dd-diarree: NaHCO3 toedienen per os; en vocht toedienen dmv infuus; evt anticholinergica (buscopan) tegen pijn
colon-diarree: infuus met kalium; anticholinergica tegen pijn, glucose 5%

Nu ben ik dus in de war met die glucose, want ik dacht eerlijk gezegd dat je die dan eerder bij dd-diarree zou moeten toedienen, gezien je daar dus Na-tekort hebt en glucose de Na-absorptie bevordert door de Na/glucose-cotransporter in de enterocyten van jejunum en ilieum.
Ik denk dus dat ik foute notities heb gemaakt, ;)
maar klopt mijn redenering? of zou ik het dus wel juist hebben genoteerd?

alvast bedankt,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2009 - 20:44

dd-diarree: NaHCO3 toedienen per os; en vocht toedienen dmv infuus; evt anticholinergica (buscopan) tegen pijn
colon-diarree: infuus met kalium; anticholinergica tegen pijn, glucose 5%

Ik zou dit niet zo snel zeggen. De behandeling is in eerste instantie gericht op voorkomen van dehydratie en eventueel rehydratie; de andere complicaties moeten ook behandeld worden, maar alleen als deze natuurlijk aanwezig zijn. …ťn van de redenen waarom ik niet van dergelijke rijtjes houd: ze gaan vaak erg kort door de bocht. Natrium dien je toe in de vorm van NaCl, dus in principe zou je alleen bicarbonaat toedienen mits er sprake is van een metabole acidose. Het gebruik van anticholinergica bij darmspasmen is niet iets dat je vaak zult tegenkomen (in Nederland). Daarnaast wil je zo snel mogelijk van een microbe af (als er sprake is van infectieuze diarree), waardoor het vertragen van de darmpassage alleen maar meer problemen kan geven. Een infuus met kaliumchloride geef je alleen bij ernstige hypokaliemieen, in de regel lager dan 3 mmol/L.

Nu ben ik dus in de war met die glucose, want ik dacht eerlijk gezegd dat je die dan eerder bij dd-diarree zou moeten toedienen, gezien je daar dus Na-tekort hebt en glucose de Na-absorptie bevordert door de Na/glucose-cotransporter in de enterocyten van jejunum en ilieum.

Je haalt de orale route en parenterale route door elkaar. Via de orale route wordt Na-absorptie bevorderd door glucose. Vanuit het lumen wordt dan natrium geresorbeerd. Het intraveneus (parenteraal) toegediende glucose zal niet de Na-absorptie bevorderen omdat deze zich niet in het lumen bevindt samen met natrium. Waarschijnlijk kiezen ze voor glucose 5% omdat de persoon met name water verliest en in maar zeer geringe hoeveelheden natrium. Om niet een hypernatriemie te induceren (wat met NaCl kan) geven ze glucose 5%.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Autumn

Autumn

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2009 - 08:23

Goed dat je me daarop wijst! bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures