opgedampte spiegeltjes tbv laser

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

opgedampte spiegeltjes tbv laser

hallo, voor een experiment met laser heb ik een aantal opgedampte metaalspiegeltjes nodig, weet iemand waar ik die kan kopen? (woon in rotterdam)

vr gr Fernando

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: opgedampte spiegeltjes tbv laser

je kunt kijken of een van de volgende bedrijven aan particulieren leveren:

Edmund Optics (zitten ook in Duitsland) http://www.edmundoptics.com

of Melles Griot http://www.mellesgriot.com

Je zou ook kunnen proberen om bij een fotograaf langs te gaan, die hebben wellicht ook iets aan spiegels (er zitten immers vaak spiegels in fototoestellen)

Berichten: 206

Re: opgedampte spiegeltjes tbv laser

hallo, voor een experiment met laser heb ik een aantal opgedampte metaalspiegeltjes nodig, weet iemand waar ik die kan kopen? (woon in rotterdam)
Sluit een 12 volt lampje aan op 230, dan krijg je een opgedampte spiegel.
Wat niet kan bestaat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: opgedampte spiegeltjes tbv laser

Sluit een 12 volt lampje aan op 230, dan krijg je een opgedampte spiegel.


meestal krijg je dan geen aluspiegeltje :shock: en dat zijn wel de meest relaxte spiegels om mee te werken als je met lasers aan de slag gaat, ivm dispersie die tot een minimum beperkt wordt (dit in tegenstelling tot spiegels met glas ervoor)

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: opgedampte spiegeltjes tbv laser

koop bij een kringloop winkel een oude polaroid kant en klaar toestel,

daar zit een optische spiegeltje in :shock:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Re: opgedampte spiegeltjes tbv laser

de spiegel in een fototoestel is toch geen metaaldampspiegel? Dan kan ik toch net zo goed gewone spiegel nemen? En weet iemand trouwens het precieze verschil in absorptie?

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: opgedampte spiegeltjes tbv laser

de spiegel in een fototoestel is toch geen metaaldampspiegel? Dan kan ik toch net zo goed gewone spiegel nemen? En weet iemand trouwens het precieze verschil in absorptie?
het lijkt mij dat er in een fototoestel ook opgedampte spiegels zitten, maar dat weet ik niet zeker (als ik een fototoestel moest ontwerpen zou ik het tenminste met opgedampte spiegels doen :wink: )

maar het ligt er ook een beetje aan wat je er mee wil, hoeveel het boeit of het een opgedampte spiegel is of niet. Als het gewoon om iets van een michelson interferometer oid gaat, kun je inderdaad net zo makkelijk een "gewone" spiegel pakken. Opgedampte spiegels zijn nuttig als je zo weinig mogelijk verstoring in je systeem wil hebben. Een stuk glas voor je spiegel zorgt namelijk voor een extra stuk optische weglengte en een extra breking (extra reflecties)

ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat je een laser hebt die één golflengte uitzendt, dus met dispersie (verschillende brekingsindex voor verschillende golflengtes) heb je dan niet heel veel te maken.

Ik zou het verschil in absorptie niet weten.

Maar het ligt er dus een beetje aan wat je met je experiment wil bereiken, hoe belangrijk het is om al-dan-niet opgedampte spiegels te gebruiken.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Re: opgedampte spiegeltjes tbv laser

Fernando W. schreef:de spiegel in een fototoestel is toch geen metaaldampspiegel? Dan kan ik toch net zo goed gewone spiegel nemen? En weet iemand trouwens het precieze verschil in absorptie?


het lijkt mij dat er in een fototoestel ook opgedampte spiegels zitten, maar dat weet ik niet zeker
in iedere spiegelreflex camera zit een opgedampte spiegel, anders zou je door de zoeker een dubbel beeld zien

Maar in iedere harde schijf vind je prachtige opgedampte schijven, ik zou dan een nieuwe nog ongebruikte HD nemen, want een gebruikte heeft vaak wazige ringen.

Frans, ex opticien

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: opgedampte spiegeltjes tbv laser

Ik heb ooit eens zo'n spiegeltje uit een "kant en klaar" camera gehaalt

en gebruikte als vangspiegel voor een newton telescoop. Het is inderdaad

een opgedampte >optische< spiegel (de spiegelende laag zit dus op de

voorkant van het glas, zeg maar) er was ontzettend goed mee te kijken,

zelf tot de maximale vergroting van de kijker, ik zou dus niet weten

waarom dit voor lasers niet zou kunnen.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Reageer