[fysica] magnetisch veld

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 104

[fysica] magnetisch veld

Scannen0003.jpg
Scannen0003.jpg (109.53 KiB) 697 keer bekeken
Het elektron moet dus in het elektrisch veld rechtdoor gaan..

Een elektron heeft een negatieve lading.. Een elektrisch veld loopt van + naar -

- en - stoot elkaar af.. en + en - trekt elkaar aan..

Ik dacht dus van als je het elektrisch veld nu van rechts naar links laat lopen.. dan gaat het elektron rechtdoor..

Maar het antwoord is dus antwoord A.. Alleen ik snap niet waarom. Zou iemand mij dit uit kunnen leggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: [fysica] magnetisch veld

Een magnetisch veld oefent op een bewegend geladen deeltje een kracht

F= q.v.B uit, waarin q de lading is, v de snelheid van het deeltje en B de magnetische inductie.

De kracht F staat loodrecht op het product v.B

hopelijk kan je hier mee verder

Edit: kleine hint: de lading is hier negatief

Berichten: 104

Re: [fysica] magnetisch veld

piliF schreef:F= q.v.B uit, waarin q de lading is, v de snelheid van het deeltje en B de magnetische inductie.

De kracht F staat loodrecht op het product v.B


q is dus negatief.. dus F is negatief..

F staat loodrecht v.B

Dus dan loopt het elektrisch veld verticaal van + naar -... Maar dan snap ik nog niet waarom het A is en waarom het niet B zou kunnen zijn??

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: [fysica] magnetisch veld

Wel, ik heb even een snelle (primitieve) tekening gemaakt in paint van het bovenaanzicht van v.B
New_Picture.jpg
New_Picture.jpg (3.71 KiB) 683 keer bekeken
De richting van een vectorproduct (ik denk dat het zo noemt) wordt bepaald via de rechterhandregel (moeilijk uit te leggen, wikipedia het mocht je het niet kennen ;) ).

v.B wijst dus naar boven op jou opgave. Als we dit nu gaan vermeningvuldigen met de negatieve lading q; zal de kracht dus naar beneden wijzen. Het deeltje beweegt dus naar beneden.

Er moet dus een elektrisch veld aangebracht worden waarin een negatief deeltje naar boven zou bwegen,

en dis geval is dat dus een elektrisch veld met de positieve kant boven waardoor het veld dus naar beneden loopt.

Ik hoop dat het een duidelijk genoege uitleg is

Berichten: 104

Re: [fysica] magnetisch veld

v.B wijst dus naar boven op jou opgave.


Dit snap ik nog niet helemaal.. hoe kom je daar dan bij?

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: [fysica] magnetisch veld

okee, ik zal proberen uitleggen wat een kruisproduct (of vectorproduct,...) inhoud:

Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruisproduct

"Afbeelding

Grafische voorstelling van het kruisproduct van vectoren a en b. De vector n staat loodrecht op a en b en wijst de beweging aan van een kurkentrekker die van a naar b gedraaid wordt."

In jou oefening is F= q. v x B (x is hier dus het teken van een vectorproduct, het stelt geen getal voor).

als dit nu op het wikipedia-voorbeeld wordt toegepast is v=a en B=b. v x B wijst dus naar "boven".

Op de fotos uit jou opgave wijst v naar rechts (de richting waarin de lading beweegt) en B loopt van ons weg (het scherm in). en hieruit volgt dus dat als we het vectorproduct van v naar B nemen dat naar boven zal wijzen.

Berichten: 104

Re: [fysica] magnetisch veld

OOOOOOOOOOOOOHHHH!!!! ;)

Ik snap hem!!!! hahah! Het duurde even.. maar nu begrijp ik het! Hartstikke bedankt voor de uitleg! :P [cc] ;)

Alleen nog even een vraagje.. stel dat B nu ipv in het blad zou wijzen.. dat hij uit het blad wijst... Dan is het toch precies hetzelfde verhaal?

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: [fysica] magnetisch veld

neen hee, als B uit het blad zou wijzen zou (v x B) naar beneden wijzen (je moet de richting van een vectorproduct altijd bepalen via de kleinste hoek), waardoor de kracht dus naar boven zou wijzen en dan zou antwoord B (met E van beneden naar boven) het juiste zijn.

Berichten: 104

Re: [fysica] magnetisch veld

Oké, dus als ik dat figuurtje van het kruisproduct in mijn achterhoofd hou, dan moeten zulke sommen voortaan lukken?!

In ieder geval bedankt voor je fijne uitleg! ;)

Berichten: 52

Re: [fysica] magnetisch veld

Je kan zo een vectorieel product best oplossen door gebruik te maken van een matrixvoorstelling (zie bijlage). Hierdoor is de kans dat je een rederingsfout maakt veel kleiner. Ex, Ey en Ez stellen de eenheidsvectoren voor van respectievelijk de x- ,y- en z-component van het gekozen assenstelsel. In mijn geval heb ik een postief deeltje (+q) dat zich in de x-richting voortbeweegt. Het magnetisch veld wijst in de y-richting zodat we een Lorentzkracht in de z-richting krijgen.

Indien de lading negatief is, zet je eenvoudigweg -q ipv q, zodat de kracht in de negatieve z-richting wijst. Dit is dus uitgewerkt wat piliF voorgesteld had, maar misschien maakt dit het wat duidelijker.

PS : Ik veronderstel dat je de determinant van een matrix kan uitrekenen. Indien dit niet zo is, moet je eens googlen op ' regel van Sarrus'.
Bijlagen
lor.jpg
lor.jpg (4.29 KiB) 678 keer bekeken

Berichten: 169

Re: [fysica] magnetisch veld

Is het niet makkelijker om de rechterhandregel te gebruiken?

Berichten: 52

Re: [fysica] magnetisch veld

Goh, ik beschouw het oplossen van een vectorieel product als een goede controle omdat de berekeningen zeer eenvoudig zijn. Het is misschien eerder een persoonlijke kwestie.

Berichten: 8.614

Re: [fysica] magnetisch veld

Zie ook hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer