[fysica] druk op het dak van het wtc

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 226

[fysica] druk op het dak van het wtc

Weer een Giancoli-vraagstuk (Natuurkunde voor wetenschap en techniek deel I)

Het WTC in NY is 410 m hoog en begint op zeeniveau. Hoeveel verschilt de luchtdruk op het dak van de luchtdruk aan de voet van het gebouw?

Blijkbaar moet de formule P = P0*e-(1,25 E-4)h hiervoor gebruikt worden..

alles invullen geeft 96239,17...dat aftrekken van 1,013 E5 geeft 5060,83...dat delen door 1,013 E5 (om de oplossing in atm uit te komen) geeft 0,0499588694...de oplossing in het boek is 0,0512 atm..is mijn oplossing nu correct of niet? (de afrondingen die ik hier gezet heb, heb ik niet gebruikt bij mijn berekeningen, wel de volle getallen!)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [fysica] druk op het dak van het wtc

Welke druk kies je voor zeeniveau?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] druk op het dak van het wtc

1,013 E5 N/m²...er is maar 1 gemiddelde druk boven zeeniveau..toch?

Berichten: 4.502

Re: [fysica] druk op het dak van het wtc

Uitgaande van 1 atm.luchtdruk op zeenivo en droge lucht van 1,293 kg/m3 zou ik kunnen stellen dat bij die druk er een luchtkolom aanwezig is op 1 cm2van 10000/1,293 =7733 meter.

Volgens deze methode zou op ca. 8 km hoogte er een luchtledigheid zijn en dat is niet zo,op 60 km hoogte is er nog minimaal lucht aanwezig

Op een hoogte van 410 meter zou er dan een druk zijn van (7733-410)/7733 atm= 0,946 atm,dus de drukafname zou dan 0,054 atm. bedragen.

Wetenschappelijk zal er op dit antwoord wel wat aan te merken zijn,doch ik geloof,dat het er niet zover naast is.

In werkelijkheid bevat lucht ook water en andere stoffen en door de aantrekkingskracht van de aarde zal er een andere verdeling van druk ( dichtheid) zijn,die uitloopt van zeenivo met 1 atm. tot ca.60 km met een minimale druk (0,25 mm kwik ofwel 0,000329 atm).

Ik geef het verder aan deskundigen voor een exacte oplossing!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [fysica] druk op het dak van het wtc

1,013 E5 N/m²...er is maar 1 gemiddelde druk boven zeeniveau..toch?


Ik kom op hetzelfde antwoord uit. Terugrekenen met het antwoord in het antwoordenboek levert rare getallen op. Jij hebt het dus goed.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] druk op het dak van het wtc

Bedankt, die Giancoli begint me tegen te steken met zijn onnauwkeurigheden..

Reageer