Faradays inductiewet

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Faradays inductiewet

Volgens Faraday wekt een veranderend magnetisch veld een elektrisch potetiaal op.

Maar tussen welke 2 punten is dat potentiaal?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Faradays inductiewet

spanning kun je over veel punten meten.

als het maar buiten de spoel is. dan klopt de meting.

Dus als je met een spoel een spanning opwekt. dan kun je de spanning meten vanaf de uiteinden, maar ook als ze 2 uiteindes er wat uitbungelen. kun je ook 1 cm voor het einde de spanning meten.

en als je er een apparaat tussen aan sluit , dankun je ook gewoon op de "normale" manier de spanning meten.

Een precieze plek van de punten van de spanning is volgens mij niet aan te wijzen

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Faradays inductiewet

aaargh schreef:Volgens Faraday wekt een veranderend magnetisch veld een elektrisch potetiaal op.

Maar tussen welke 2 punten is dat potentiaal?
bekijk het als een veld. De zwaartekracht wekt ook een veld op, "tussen twee punten" is volgens mij "een verschil van veld op twee punten", en kan je, met formules°, vinden.

°Stel veld rond geleider, die is ~1/r²; twee punten hebben elk hun r, daar bepaal je het verschil, of het elektrisch potentiaalverschil uit.

Om terug te keren naar het voorbeeld van de zwaartekracht, het veld is daar hg, twee punten hebben elk hun h, daaruit bepaal je het "energieverschil".

Ik ben geen fysicus, maar beeld je een "potentiaalverschil' altijd in als "een kracht/veld-verschil die ergens heerst, en tot actie kan aanzetten."
???

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Faradays inductiewet

Ik zal mijn vraag anders stellen.

Met welke functie wordt het elektrische veld en het potentiaal beschreven.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Faradays inductiewet

aaargh schreef:Ik zal mijn vraag anders stellen.

Met welke functie wordt het elektrische veld en het potentiaal beschreven.
Ze staan daar nu en dan in je avatar :shock:

rond punt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrisch_veld

wet van gauss: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrostatica

Vooral die laatste is érg sterk (al moet er symmetrie, of benaderende symmetrie, optreden).

indien nodig geef ik het voorbeeldje van het veld van vlak.
???

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Faradays inductiewet

Nee, ik bedoel met welke functie wordt het potentiaal beschreven, hoe wordt hij beschreven, welke vorm heeft hij.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Faradays inductiewet

uit mijnen Serway/Jewett:

epsilon.gif =-d :shock: B/dt

zoekt ook ne keer op internet hé

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Faraday
???

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Faradays inductiewet

Zucht, die wet ken ik al lang...

Geef anders eens een tekening of zo?

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Faradays inductiewet

Nee, ik bedoel met welke functie wordt het potentiaal beschreven, hoe wordt hij beschreven, welke vorm heeft hij.
Misschien beantwoordt dit je vragen:

Met de functie :oops: , het is een scalarveld (in tegenstelling tot een vectorveld zoals bij het E en B veld), de vorm hangt geheel en al af van de bron..

Een potentiaal is in het algemeen zo gekozen dat hij 0 is in het oneindige (je kunt bij een potentiaal elk willekeurige scalar op tellen, wat fysisch relevant is is zijn gradient..

Verder, E + :?: t A = - :oops: :?: , waarbij B = :shock: x A (B kan als de rotatie van een vectorpotentiaal A geschreven worden omdat :?: ;) B = 0)
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Faradays inductiewet

ge kunt hier ni zo'n bepaald potentiaalverschil bepalen omda dit geïnduceerd elektrisch veld niet conservatief is, tegenover het statische elektrische veld van een lading is dat wel

Reageer