[fysica] kracht tegen een dam

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 226

[fysica] kracht tegen een dam

Weer eentje van Giancoli (Natuurkunde voor wetenschap en techniek deel I)

Hoe groot is de totale kracht op een rechthoekige dam van 75 m hoog en 120 m breed, als het water tot aan de rand staat?

Het antwoord is 3,3 E9 N...

Hoe begin je hier aan?

Ik heb iets gedaan van P = F/A dus F = P*A = rho*g*h*A = 1000 kg/m³ * 9,81 m/s² * 75 m * 75 m * 120 m...ik dacht niet dat het juist zou zijn, maar ik kwam 6,6 E9 N uit....net de helft van de werkelijke uitkomst dus..zit ik er dicht bij of is dat puur toeval?

Berichten: 169

Re: [fysica] kracht tegen een dam

Ik rekende het eens na en ik kwam net hetzelfde uit als jou.

Misschien is er een fout bij de antwoorden ofwel zie ik ook iets over het hoofd.

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] kracht tegen een dam

Als het weer een fout van dat boek is, heb ik veel zin om Giancoli een schop voor zijn achterste te geven...maar het kan toch niet dat er zo veel fouten in staan? Nochtans, ik weet ook geen andere manier om het vraagstuk op te lossen.

Berichten: 2.746

Re: [fysica] kracht tegen een dam

op het eerste zicht lijkt die twee te komen van de oppervlakte van de drukdriehoek die je niet in rekening hebt gebracht.

De druk op die dam hangt af van de hoogte!

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] kracht tegen een dam

Welke twee? Wat is een 'drukdriehoek'?

Berichten: 2.746

Re: [fysica] kracht tegen een dam

zoiets

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] kracht tegen een dam

oh....en wat ben je daar nu mee?

Berichten: 2.746

Re: [fysica] kracht tegen een dam

de druk neemt lineair toe met de diepte, de druk op h=0 is 0 bar (relatief) de druk op de bodem kan je berekenen. Wat is de totale druk dan op je dam?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] kracht tegen een dam

Simpel gezegd: de druk op hoogte h=0 is p=0. De druk op hoogte h=75 is p=P (met P jouw gevonden waarde). Aangezien de druk lineair van de hoogte afhangt - zoals uit jouw gebruikte formule blijkt - is de totale druk (P+0)/2=P/2
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] kracht tegen een dam

het spijt me, maar nu heb ik werkelijk geen idee meer..........

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] kracht tegen een dam

Wat begrijp je niet aan mijn laatste bericht? Stel de opgave was: bereken de druk op de bovenste helft van de dam. Wat zou je dan doen? Begrijp je dat de druk varieert met de hoogte?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 2.746

Re: [fysica] kracht tegen een dam

Staat dat niet ergens in een cursus uitgelegd?

Jij deed in je oefening alsof de druk over de volledige diepte constant was.

Wat is het juist dat je niet snapt, begrijp je dat de druk niet constant is, en wat de druk is op een willekeurige diepte?

edit: Phys, we zitten op dezelfde golflengte ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] kracht tegen een dam

Hoe meer fysica oefeningen ik maak, hoe meer ik mijn kansen op slagen voor het toelatingsexamen zie zakken ;)

Ja, wat snap ik niet? Ik snap fysica niet :P ik snap de hele oefening niet! Dat de druk varieert kan ik nog aannemen, kijkende naar je tekening, maar ik snap niet waarom p = (P+0)/2 = P/2, waarom gedeeld door 2 als het lineair is? En met hoogte = 0, bedoel je dan het wateroppervlak?

Berichten: 2.746

Re: [fysica] kracht tegen een dam

waarvoor is dit een toelatingsexamen? lijkt me niet voor geneeskunde, of toch?
En met hoogte = 0, bedoel je dan het wateroppervlak?
ja

Om die 2 te verstaan is die tekening normaal handig. De totale druk is de oppervlakte van die driehoek (zie je die 2 nu?)

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] kracht tegen een dam

Ja, voor het toelatingsexamen geneeskunde.

Ik zie het...ja, ik dacht al eerder aan het oppervlak van die driehoek, maar ik vroeg me af waarom Phys dan (P PLUS 0)/2 schreef, terwijl de opp van een driehoek (b*h)/2 is...door oppervlakteberekening kom ik het uit.

Maar hoe wist je dat daar een driehoek moest staan? :S

Reageer