Schadelijke ozon uit kantoorlucht dringt huid binnen

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 721

Schadelijke ozon uit kantoorlucht dringt huid binnen

Ozon kan via de huid het lichaam binnendringen en dat is mogelijk schadelijk voor de gezondheid. Een enkele persoon kan de ozonconcentratie in een kleine ruimte bijvoorbeeld met 10 tot 25 procent doen afnemen. Dat schrijven Oostenrijkse onderzoekers in het vakblad Proceedings van de Amerikaanse academie voor wetenschappen.


Lees meer ... HLN Online
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Schadelijke ozon uit kantoorlucht dringt huid binnen

Een goede reden om niet door de ozonlaag te vliegen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Schadelijke ozon uit kantoorlucht dringt huid binnen

Misschien een noob-opmerking, maar kan het niet zo zijn dat de vrije radicalen (zuurstofisotopen, right?) binden met een van de O'tjes uit ozon en dat je dan twee keer O2 (g) overhoudt? In dat geval zouden twee problemen in een klap opgelost zijn..
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Schadelijke ozon uit kantoorlucht dringt huid binnen

Een goede reden om niet door de ozonlaag te vliegen ;)
Zeer goed gezien :P
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Schadelijke ozon uit kantoorlucht dringt huid binnen

Misschien een noob-opmerking, maar kan het niet zo zijn dat de vrije radicalen (zuurstofisotopen, right?) binden met een van de O'tjes uit ozon en dat je dan twee keer O2 (g) overhoudt? In dat geval zouden twee problemen in een klap opgelost zijn..


Vrije radicalen van oxide is enkel O (dus niet met zijn tweeen) enkele O reageert met bijna alles, dus ook met ozon (denk ik), maar juist omdat O met alles reageert zit het niet lang in de lucht. Ik zou ook niet weten wat O genereert in een kantoor, meestal word O in een plasma onder lage druk gemaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Schadelijke ozon uit kantoorlucht dringt huid binnen

Vrije radicalen van oxide is enkel O (dus niet met zijn tweeen) enkele O reageert met bijna alles, dus ook met ozon (denk ik), maar juist omdat O met alles reageert zit het niet lang in de lucht. Ik zou ook niet weten wat O genereert in een kantoor, meestal word O in een plasma onder lage druk gemaakt.

Met vrije radicalen doelde ik op de Otjes die we in meerdere of mindere mate in ons lichaam hebben, niet in de ruimte waar we ons bevinden. De dingen waarvoor men vitamine E&A slikt in de hoop jong te blijven als je die dingen maar uit je lichaam werkt.


Volgens mijn (ietwat aandoenlijke) redenering zouden die vrije radicalen in ons lichaam wellicht met de ozon (O3) reageren tot 2 O2. Als dat mogelijk is, is het niet zo'n ramp dat ozon de huid binnen kan dringen. Via die reactie ben je dan namelijk zowel van wat vrije radicalen als van de ozon af.


Ik weet echter niet of dit hout snijdt, daar ik slechts minimale scheikunde heb gevolgd.
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Schadelijke ozon uit kantoorlucht dringt huid binnen

Vrije radicalen zijn niet per se losse O-atomen, en de vrije radicalen die in je lichaam voorkomen zijn dat zeker niet.


Verder kan de reactie die je noemt sowieso niet; een radicaal heeft een ongepaard elektron. Bij de reactie tussen een O-radicaal en een O3-molecuul is dus een oneven aantal elektronen betrokken; en in 2 O2 moleculen kan nooit een oneven aantal elektronen zitten...


Wanneer een radicaal met een molecuul reageert ontstaat altijd een ander radicaal. Slechts wanneer 2 radicalen met elkaar reageren blijven er uiteindelijk 0 over.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Schadelijke ozon uit kantoorlucht dringt huid binnen

Wauw, fascinerend. Dankjewel voor je uitleg.


In dat geval gaat mijn -idee- niet op en is het inderdaad een schadelijke bedoeling.
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Reageer